To je motto Filipa Jizby, kadeřníka, stylisty, školitele a technologa. Filip je na slovo vzatým odborníkem na barvy a jako top stylista pracuje v kadeřnictví na pražských Vinohradech. A proč právě rozhovor s Filipem? Líbí se mi jeho zapálení do oboru, jeho cílevědomost, jeho upřímnost.
A jsem moc ráda, že jsme měli možnost se společně potkat a mohla jsem jej vyzpovídat.
kadeřník & klient
Jako kadeřník se jistě setkáváte s různými typy klientů. Máte raději, když přichází klient s jasnou představou, nebo když dostanete „volnou ruku“?
V tomto ohledu jsem poměrně flexibilní. Jsem rád, když klientka ví, jakým směrem by chtěla vést svůj styl, účes, ale je také fajn, když přijde klientka a nemá jasnou představu, protože pro mě to znamená příležitost se s ní někam posunout a přijít na to, co by jí vyhovovalo.
Jak vlastně vypadá taková typická návštěva klienta u vás?
Návštěva u nás je vždy o milém přivítání, nesmí chybět podání ruky, zdvořilé pozdravení, nabídka občerstvení. Zkrátka vytvoření příjemné, přátelské a uvolněné atmosféry, aby se u nás klient mohl zrelaxovat a návštěvu si plně užít a naplno se oddal našemu kadeřnickému umění.
Co vnímáte jako nejdůležitější součást služby pro klienta?
Vždy se snažím maximálně docílit plné spokojenosti klientky. Ona k nám často přichází s nějakou představou, jak by chtěla od nás odcházet a mým cílem je učinit ji spokojenou.
Snažíte se vymluvit nevhodnou barvu, když třeba ukáže klientka fotku a je rozhodnutá, že toto je ono a že s tím od vás odejde?
Naše práce je především o komunikaci. Vždy jsem upřímný a citlivě sděluji svůj názor a vysvětluji, co mě k tomu vede. Proč si myslím, že by jí to neslušelo, proč bych to nedoporučoval, sdělím jí, jak ji vidím já a co bych jí doporučoval a proč. Je to o empatii, vcítění se do klientky. Často jsou nejisté, mají malé sebevědomí, což mě velice mrzí, protože každý v sobě máme jiskru a je potřeba ji jen najít, probudit a podtrhnout ji tím, co nám sluší nejlépe. Snažím se své klienty otevřít a pomoc jim najít to pravé právě pro ně.
Dokáže vás klient něčím naštvat?
Mrzí mě, když se klient neomluví, že nepřijde nebo nezavolá, že bude mít zpoždění. Je to o elementární slušnosti a vážení si času druhých. Zvlášť v dnešní době, když každý máme neustále po ruce telefon, si myslím, že není problém napsat aspoň smsku.
Jaký nejšílenější nápad jste slyšel od svých klientů? Je něco, nad čím vám rozum zůstal stát?
Myslím si, že by se mnou souhlasilo asi devadesát procent kadeřníků, že nejšílenější je, když přijde klientka s černými doma barvenými vlasy a má představu, že po jedné dvouhodinové návštěvě ze salonu odejde s bílými vlasy. Což je opravdu nereálné, nejen z časového hlediska, ale i s ohledem na výslednou kvalitu vlasů. Nikdy bych nedovolil, aby ode mě klientka odcházela se zničenými vlasy. Takto velká změna je opravdu běh na dlouhou trať, k docílení požadovaného vzhledu je zapotřebí několik návštěv, aby neutrpěla kvalita vlasů.
Co si myslíte, že je důležité, aby kadeřník řekl svému klientovi? Na co by rozhodně neměl zapomenout?
Nejdůležitější ve vztahu s klientem vnímám konzultaci a najít společnou řeč. Jsou lidi, kteří neradi slyší názor někoho jiného, ale v našem oboru je to velmi důležité. My jsme tu od toho, abychom náš názor klientkám řekli. Může se stát, že se názorově nepotkáme, pak je opravdu lepší, aby si klient našel jiného kadeřníka. Vztah kadeřníka a klienta by mělo být vztah dvou spřízněných duší. Pak to nejlépe funguje.
A co by mu říkat neměl?
Určitě by měl kadeřník šetřit s kritikou. Neříkat, že má zničený vlasy a tak podobně. Zkrátka by si měl zachovat profesionalitu, mluvit upřímně, ale citlivě a s ohledem na city druhých.
Odmítáte klientky, o kterých víte, že jsou nedisciplinované a hodně mění kadeřníky, používají barvu z drogerie a o vlasy se nestarají?
Naopak, takovéto klientky vnímám spíš jako výzvu. Snažím se svým klientkám předávat co nejvíc informací. Když ode mě odcházejí s krásně upravenými vlasy, tak jim vysvětluji, jak a čím o vlasy pečovat, aby si je v této kondici mohly dlouho užívat. Opravdu se už mnohokrát potvrdilo, že když jim vše podrobně vysvětlím, doporučím konkrétní produkty, tak změní své chování.
Může se stát, že si s některým ze svým zákazníků nesednete, nebo se vaše názory na účes/střih/barvu rozchází, jak to řešíte? Sleduji, že tu máme takové dva trendy zejména týkající se barvení a střihu. Ten první je, že se kadeřník s klientem rozloučí a pošle ho jinam, z různých důvodů, druhý je, že naopak takovou „výzvu“ přijme, protože by se taky mohlo stát, že se klient rozhodne nějaký např. barvicí zákrok udělat doma a katastrofa je světě. Co si o tom myslíte vy?
Zatím se mi to nestalo, ale vím, že pokud bych se setkal s klientem, se kterým by se naše představy zásadně rozcházely a obzvlášť pokud by bylo riziko poškození vlasů, tak bych se s takovým to klientem rozloučil. Zatím se mi ale vždy podařilo s klienty najít společnou řeč.
Kdybyste poradil svým kolegům z řad kadeřníků, co je na vztahu kadeřník-zákazník to nejdůležitější?
Nebát se mluvit. Komunikace s klientem je opravdu důležitá. Obzvlášť to platí u nového klienta. Je potřeba o klientovi zjistit maximum informací. Jaká je jeho barvící historie, jaké používá produkty doma, jak si vlasy upravuje, ale i jaké má zaměstnání a koníčky. Je to opravdu velmi důležité, kadeřníkovi to pomůže ve správné volbě barvící techniky, střihu i finální úpravě účesu.
Kde vidíte asi největší slabiny vztahu kadeřník-zákazník?
Opět je to ta komunikace. Mnoho kadeřníků se bojí s klienty mluvit, je potřeba se otevřít. Někdy i klient není úplně hovorný, proto je potřeba být i trochu psychologem a vycítit klientovu náladu, zkusit ho otevřít a rozmluvit a pokud vycítíme, že chce klient vypnout, relaxovat, tak mu k tomu musíme dát prostor.
kadeřník & úspěch
Vnímáte sám sebe jako úspěšného kadeřníka? Co byste řekl, že je důležité, aby byl kadeřník úspěšný?
Myslím si, že nebudu průměrný kadeřník. Myslím si, že ve mně něco bude, ale mám stále cestu před sebou. Cesta kadeřníka k úspěchu je nekonečná. Neustále se máme co učit, je důležité neusnout na vavřínech a dát tomu opravdu všechno. Aby byl člověk dobrý kadeřník, tak by podle mě měl tím opravdu žít. Neměla by to být pro něj pouhá práce, ale koníček. Já si tuto profesi vysnil a teď vlastně žiji svůj sen. A největší radost z práce mi přináší úsměvy spokojených klientů.
kadeřník & sny
Kdy jste prvně realizoval, že chcete být kadeřník a kde jste začínal?
To si úplně přesně nepamatuji, ale doma mi říkají, že jsem o tom začal mluvit už ve čtyřech letech. Už od malička mě fascinovaly vlasy. Moc rád jsem česal svoji mamku, pak jsem vytvářel různé účesy spolužačkám na základní škole. Od čtvrté třídy jsem začal experimentovat s barvami na sobě, což mi vydrželo až do dneška. Mám velice rád, když si po třech týdnech měním barvu vlasů, zkouším různé varianty barev. Jako technolog Schwarzkopf Professional zkouším nové barvy přímo na sobě, na vlasech, které znám nejlépe. Na střední školu už jsem šel na obor kadeřník a při škole chodil na brigádu do kadeřnického salonu, kde jsem měl možnost absolvovat velké množství školení a kde mě učili opravdu skvělí kadeřníci. Mým cílem bylo skončit školu a být hotový kadeřník, k čemuž mi tato zkušenost při škole velice pomohla. Už na škole jsem se účastnil pár soutěží, ale i tak soutěžení pro mě neznamená to být TOP kadeřník. Pro mě je to spíš ta práce na salonu, ukázat své umění klientkám a dělat jim radost. Po škole jsem nastoupil na plný úvazek do salonu, kde jsem dřív byl jen jako brigádník. Poslední rok jsem tam pak pracoval i jako manažer, tak jsem měl možnost se dostat i k řízení chodu salonu, což byla skvělá zkušenost, která mi hodně posunula dál. V současné době jsem hlavní kadeřník v salonu Cutegory na pražských Vinohradech, vedu tým opravdu skvělých kadeřníků. Společně se snažíme našim klientům dát opravdu nadstandardní péči. A daří se nám to, klienti se k nám rádi vrací.
Kdo vás inspiruje? Máte nějaký kadeřnický vzor? Kdo je vaše největší ikona a proč?
Nemám žádné jedno jméno, které bych chtěl takto vyzdvihnout. Pro mě je u nás nebo ve světě spousta skvělých kadeřníků, kteří mají svoje styly, neskutečné práce, kterými se rád inspiruji. Ale nechci říct jedno jméno, protože je jich tolik a nerad bych někoho vynechal. A myslím, že všichni máme možnosti se k této špičce dopracovat.
Co vás žene kupředu? Práce kadeřníka je poměrně vyčerpávající, jste nejen vlasový specialista, ale také kolorista, stylista a většinou také psycholog a zpovědník.
Pro mě je největším hnacím motorem, když vidím upřímný spokojený úsměv na tváři klientky, když odchází z našeho salonu. To mě opravdu dokáže nejvíc baví a zvedne mi náladu.
Je něco, co byste chtěla vzkázat kadeřníkům na začátku kariéry, ale i těm, kteří z nějakého důvodu bojují o své místo na slunci?
Neusnout na vavřínech, náš obor je nekončící proces. Neustále přichází nové techniky, nové technologie, nové trendy a kadeřník se musí neustále proškolovat, zdokonalovat se, zkoušet nové věci a vyvarovat se tomu, dělat stále dokola to samé.
Je něco, co na své práci kadeřníka nemáte rád?
Ne, nemůžu říct, že by mě něco na práci kadeřníka nebavilo. Miluju tuto práci tělem i duší.
Je nějaký produkt, bez kterého nedokážete žít?
Šampon a kondicionér, to jsou dva produkty, bez kterých bychom se my kadeřníci neobešli. A pak určitě barvy. Miluji barvy, v barvení se opravdu vyžívám.
Jak relaxujete?
Relaxuji v práci, obzvlášť se svými věrnými klientkami, se kterými máme až bych řekl opravdu rodinný vztah. S nimi si to vždy velmi užiji. Skvěle si pokecáme, dáme si kávu, já jí udělám krásný vlasy a uděláme si spolu velice příjemný čas. Rád také relaxuji v přírodě. Fascinují mě přírodní krásy Chorvatska. Každoročně se tam vracím nejenom za mořem a procházkami v přírodě, ale také za památkami.
CO MÁ RÁD FILIP JIZBA
Co rád jíte? Česká klasika – svíčková s knedlíkem a koprovka s vajíčkem a knedlíkem.
Co právě čtete? Sto dní štěstí, k této knížce se moc rád vracím
Co posloucháte za muziku? Mám rád všechny styly, ale nejvíc jsem popový.
Jak relaxujete? Prací ☺️
Máte jen tři slova, která by to byla, aby vystihla vás? Upřímnost, dochvilnost a dobrosrdečnost.
Kdo je Filip Jizba pod vás?
Střelený člověk, který má moc rád výzvy.
Děkuji za odpovědi a přeji mnoho spokojených klientů a krásných barev. Lucie