To je motto úžasné ženy, která je inspirací pro mnohé kadeřníky (a nejen pro ně). V tomto nádherném oboru pracuje již téměř 30 let, je první ženou, která v roce 2009 vyhrála jednu z nejprestižnějších kadeřnických soutěží, AIPP, je držitelkou mnoha dalších ocenění a také majitelkou úspěšného salonu. Její kolekce přináší svěží pohled na vlasy a nekonečnou inspiraci. A jsem velmi ráda, že jsme si mohly popovídat. Je skoro až neuvěřitelné, že se společně známe již celá ta léta a měla jsem tu možnost ji vidět na pódiu jako juniorskou mistryni v účesové tvorbě… Je to prostě skvělá Petra Měchurová.
Petro, vaše motto je „v jednoduchosti je krása“…
Ano, vždy bylo a bude. Všechno, co dělám, dělám s láskou a pokorou. Nedělám nic napůl, ale snažím se do všeho vložit naplno, nejlépe jak do jen jde. Mým cílem je užívat si každý den a každou chvíli, mít dobrý pocit a umět se z toho radovat. Nekomplikovat si věci, dělat je tak, abych věděla, že jsem udělala maximum… a ideálně s přidanou hodnotou.
Co pro vás vlastně znamená, když se řekne kadeřničina?
Můj koníček, moje práce a srdcová záležitost. Kreativita, zábava, salon, klienti, kadeřníci a kolegové.
Jako kadeřnice stříháte, barvíte, děláte styling, školíte… je toho hodně, prozraďte, která část je vaše nejoblíbenější?
Ráda stříhám, barvím a dělám styling. Jsem ráda vnořená do tvoření a kreativní práce s vlasy. Baví mě tvořit vlasy v jakékoli podobě, ať je to již na základě nějaké mojí inspirace, mojí intuice, nebo ať se jedná o požadavek klienta. Obojí má své kouzlo a obojí mě neuvěřitelně baví.
Školení, to je trochu jiná disciplína. Velkou roli hraje, jakou formou je školení připravené, kolik je školitelů, čeho se týká a také komu je určené. Publikum je kolikrát velmi různorodé, a to vše se projeví i v tom, jak sama vnímám celý ten proces. Nicméně mohu říct, že školit tým lidí, to je pro mě adrenalin.
A co je na oboru to, co milujete, proč jste si ho vybrala, proč jdete touto cestou?
Miluji, když je klientka šťastná z nových vlasů, to je pro mě ta nejlepší zpětná vazba. Vlasy doplňují osobnost každého z nás a vše společně ladí, tak to mě baví a je to moje největší odměna. Každý den je jiný, každé vlasy jsou jiné a já se vždy těším, co nového mě čeká.
Je něco, co vás na tomto oboru štve, něco, co vám je nepříjemné nebo vás vyloženě nebaví?
Náš obor má samozřejmě jistá úskalí. Pracujeme s lidmi, takže se stává, že je na nás někdo nepříjemný, že se mu něco nelíbí nebo, že má prostě jen špatnou náladu a může se to projevit v komunikaci k nám. Pak je to nepříjemné většinou pro obě strany, ale určitě bych řekla, že není nic, co by mě vyloženě štvalo.
Jaká vlastně byla vaše cesta k tomu stát se kadeřníkem?
Měla jsem jasnou představu už od 12 let. Šla jsem na učiliště a po celou dobu mě to bavilo. Neúnavně jsem trénovala a účastnila se kadeřnických mistrovství v Čechách i zahraničí. Hned v úvodu kariéry jsem posbírala významná ocenění – Mistryně ČR v účesové tvorbě v roce 1997 a 1998. Následovala účast na Mistrovství světa ve Washingtonu a v Soulu, kde jsem hájila české barvy.
A co byste dělala, kdybyste nebyla kadeřník?
Možná bych byla baletkou :-)))
Je v oboru někdo, koho byste označila za svůj vzor, ke komu vzhlížíte?
Od každého se dá něco naučit. Mám ráda vlasy, které jsou lehké, mají atmosféru, jsou živé a krásné, takové vlasy dělá Sally Brooks, Rober Eaton, Christophe Gaillet, Angelo Seminara.
Jste v oboru už dlouho a určitě jste viděla novinek, co je taková inovace, která vás těší?
K nezaplacení jsou v dnešní době ultra lehké modely fénů a také delší kartáče. Rychlejší a lepší forma přípravků na zesvětlování a tónování. Obecně vývoj v péči o vlasy, v jejich barvení a stylingu postoupil o obrovský krok kupředu.
Co si myslíte o úspěchu? Jak ho vnímáte a myslíte si o sobě, že jste úspěšná?
To je taková záludná otázka, protože každý opravdu vnímá úspěch jinak a pro každého znamená něco jiného.
Sama za sebe jsem hrdá na to, co všechno jsem zvládla, vybudovala, vyhrála, nafotila. I kolik kvalitních lidí jsem „vychovala“ a mohla je podpořit v jejich talentu. Když se podívám dopředu, tak mám spousty práce stále před sebou a vlastně si stále nepřipadám tam, kde bych chtěla být. Ale je to cesta, kterou jsem si vybrala, jdu po ní a vím, že si ji určitě budu užívat.
Jaká je nejdůležitější dovednost kadeřníka podle vás?
Nejdůležitější je vidět a mít cit pro detail. Cit se projeví ve vkusu, ale i ve vztahu ke klientovi.
Jedna věc, kterou byste chtěla, aby veřejnost věděla o kadeřnících?
Kadeřník pozná svůj rukopis střihu, a tak většinou poznáme nevěru. Také málokdy se dá střih ostříhat úplně stejně… už to jsou dvě věci…
kadeřník & klient
Pod vašima rukama prošlo tolik pramenů vlasů, že se to asi ani nedá spočítat. A určitě jste se setkala s mnoha zajímavými požadavky. Je nějaký, který vás zaujal více, než ostatní?
Potkala jsem spoustu zajímavých lidí, ale většinou měli požadavky velmi detailní, jsou to takoví moji speciální klienti. A asi nedokážu vybrat mezi nimi takový, který by se něčím vymykal. Někdy jsou to výzvy, když má například klientka velmi jemné vlasy a touží po objemu. Nicméně dobrý střih udělá pomalu zázraky a klientka pak odchází s krásnými vlasy a jako znovuzrozená.
A máte raději, když přichází klient s jasnou představou, nebo když vám dá volnou ruku?
Obojí má své kouzlo. Nemůžu říct, že bych preferovala jeden nebo druhý způsob.
Co uděláte, když vidíte, že přání klientky není to pravé ořechové?
Snažím se najít kompromis nebo nějak šetrně vysvětlím, že by bylo vhodnější udělat něco jiného. Kadeřník by měl umět vysvětlit, proč si myslí, že takový střih či barva nejsou ideální.
To se opět dostáváme (jako už tolikrát) k tomu, že komunikace je nedílnou součástí práce kadeřníka. Jaké ale jsou informace, které by rozhodně neměly zapadnout v takovém tom běžném povídání na křesle? Co se musíte jako kadeřník dozvědět od klienta, abyste mu mohla poskytnout tu nejlepší službu?
Určitě bych se měli pobavit o tom, jaká jsou její/jeho očekávání, jak si vlasy upravuje, jak často si vlasy myje, jaké přípravky používá atd. A společně se pak bavíme, jak o vlasy pečovat, co je potřeba, jaké jsou správné produkty a zda si vybral vhodnou službu nebo by bylo ideální ji změnit a zvolit spíše něco jiného. K tomu nám v salonu hodně pomáhá diagnostická kamera, kterou analyzujeme stav vlasů a vlasové pokožky a kadeřník pak může s klientem stanovit plán na tuto i další návštěvy.
A co by měl kadeřník říct svému klientovi, na co by rozhodně neměl zapomenout?
Především ho nějak povzbudit a udělat mu radost. Měl by mu poradit, jak se o vlasy nejlépe doma starat od mytí, používání vhodných přípravků na vlasy až po správný závěrečný styling vlasů. Samozřejmě také nesmí zapomenout najít termín na příští návštěvu.
Je něco, co by mu říkat rozhodně neměl?
Nemělo by určitě zaznít nic negativního v podobě – máte strašné vlasy, hrozně vám padají atd. Kadeřník by měl z 80 % poslouchat klienta a jen z 20 % mluvit on sám o vlasech, nikdy však o sobě a svých problémech.
Může se stát, že si s některým ze svým zákazníků nesednete, nebo se jedná o „nedisciplinovaného“ klienta, který se o vlasy spíš nestará, nedbá na rady, barví se barvou z drogerie a vy pak zachraňujete, co se dá?
Stává se to. Klienti občas zasáhnou do svých vlasů sami barvami z drogerie a my je pak zachraňujeme. Nicméně musím říct, že si to většinou pro příště rozmyslí, ona totiž taková náprava vlasů není jednoduchá ani pro zachování kvality vlasů a ani pro jejich peněženku.
A dokáže vás po všech těch letech zákazník něčím naštvat (nebo zklamat)?
Samozřejmě že dokáže. Lidé dokážou zahrát velice zajímavé scénky, herecké výkony i hysterické výlevy. Dokážou pomlouvat, a hlavně slovně ublížit. Ale děje se to opravdu výjimečně.
Kde vidíte asi největší slabiny vztahu kadeřník-zákazník?
Osobně si myslím, že největší slabinou je, když se z klienta a kadeřníka stanou kamarádi. Za mě by stále měl být zachován profesionální vztah, pokud má vše do budoucna fungovat.
Rádi se ptáme kadeřníků – jaký je váš nejoblíbenější účes/střih a proč?
Mám ráda lehkost, vzdušnost, slušivost, detaily a trochu té zvláštnosti.
Jaký je největší kadeřnický mýtus a jak byste ho vyvrátila?
Někdy mě klientky překvapí tím, co si zkouší dávat na vlasy, aby jim dodali výživné látky. Kadeřnické produkty jsou pečlivě vyvíjeny rozsáhlými výzkumnými a vývojovými odděleními a v jejich složení jsou používány složky, které mají vhodnou velikost molekul, aby mohly proniknout do struktury vlasů. Avšak nikomu svůj názor nevnucuji.
majitelka salonu
Jste nejen kadeřnicí, ale také již více než 20 let majitelkou salonu. Jaká vedla cesta k vlastnímu místu a jak šel čas? Jak vnímáte toto rozhodnutí mít vlastní salon s odstupem času? Jaká byla největší výzva?
Jako kadeřník vymýšlím a tvořím to, co cítím, že vyplývá z mé dohody s klientem. Tedy mám odpovědnost za sebe a svoji provedenou práci. Zároveň se stále učím novinkám. Být šéfem je o mnoho těžší, a i to se učím. Musí platit určitá obecná pravidla, jednotnost, ale současně je každý kadeřník úplně jiný. Snažím se přizpůsobovat každému jednotlivci, a to není vůbec jednoduché v týmu 23 lidí. Samozřejmě ale mám vizi, jak má moje značka fungovat jak po umělecké, tak po provozní stránce, a nemám problém to dát najevo. Bez toho by salon nemohl fungovat.
Jsem hrdá na to, co všechno jsem zvládla a vybudovala. Jsem si vědoma, že to je týmem lidí, kteří byli a jsou okolo mě. Neměnila bych nic. Té energie a času jsem do salonu vložila opravdu mnoho. Ale jsem šťastná, že se mi povedlo oboje – salon i rodina s manželem a dvěma skvělými dětmi.
Šla byste do toho znova?
Bezpochyby 🙂
Co je na vedení salonu nejlepší odměna, a naopak nejsložitější práce?
Největší odměna je pro mě spokojenost všech od klientů, přes kadeřníky a recepční, až po zbytek týmu, který sice není vidět, ale bez něj by to nemohlo také fungovat. Zároveň je to to nejtěžší.
Jak se vám daří skloubit práci manažera salonu a kadeřnice?
Zvládám to díky Pétě Janováčkové, manažerce, která má dlouholeté zkušenosti s vedením našeho salonu. Vše vymýšlíme společně. A je to skvělá pomoc.
Je těžké najít kolegy? Jaká jsou vaše kritéria při hledání nových kolegů pro salon?
Je to velice těžké. Naše výběrové řízení je náročné, zároveň mi záleží na tom, aby se budoucímu kadeřníkovi u nás líbilo a měl stejný cit k práci. Samozřejmě jsem hrdá na stávající kolegy, protože vím, že jsou u nás šťastní a spokojení.
Co je nejdůležitější věcí, když se chcete stát úspěšným kadeřníkem a zároveň vést salon?
Za sebe si troufám říct, že nadšení, víra a někdy i urputnost, laskavost a láska.
Jak plánujete vzdělávání svoje a v salonu?
Vzděláváme se v salonu společně mezi sebou. Školení míváme také od šikovných českých kadeřníků, vydáváme se do zahraničí na kadeřnické veletrhy a show do Paříže nebo Londýna. Chodíme na školení našich dodavatelských partnerů. Vždy plánujeme dle individuálních potřeb jednotlivých kadeřníků. Pro mě a můj tým je důležité stále na sobě pracovat.
osobnost
Kam napínáte svou energii mimo kadeřnický svět?
Nejdůležitější je pro mě má rodina a děti.
Jak relaxujete?
Nejvíce se snažím čas věnovat svým dětem, společně rádi lyžujeme a jezdíme do přírody, mám ráda také písek a moře.
Jaké je podle vás nejlepší místo na zemi?
Chce se mi říct, že přeci nejlepší místo je salon. Důležité ani není kde, ale s kým. A tím je můj tým lidí, a také s mou rodinou bude skvělé každé místo, kde je dnes bezpečno.
Je něco, o čem byste chtěla vědět víc?
Nedokážu posoudit, potřebuji se stále vzdělávat ve všem.
Jak nejlépe začít den?
Vždy s úsměvem, to je pak den hned lepší.
Jaký byl nejlepší moment vašeho života a proč?
Narození mých dětí.
Která tři slova vás vystihují nejlépe?
Lidská, kreativní, milující, nebo tvrdohlavá.
Oblíbené jídlo?
Chutná-li to výtečně, nezáleží na tom, jaká je to kuchyně 🙂
Oblíbená kniha?
Moc času na čtení mi nezbývá, ale mám ráda děj, dobrodružné knížky.
Děkuji za rozhovor a přeji do dalších let je samé spokojené klienty a šikovné kadeřníky.