Ráda bych vám představila úžasného kadeřníka a stylistu Toma Connella. Tom se narodil v Manchesteru ve Velké Británii, kde jeho rodiče provozovali salon. V šestnácti se přestěhoval do Londýna, aby si splnil svůj sen stát se stylistou. Londýn je skvělé místo pro inspiraci a kreativitu, nápady jsou všude. Později své dovednosti zdokonalil v týmu Andrewa Collinge a Trevora Sorbie a nyní je kreativním ředitelem značky Davines.
„Snažím se poskytnout kadeřníkům vzdělání a postupy, které jim pomohou inovovat, nikoli kopírovat. Abych kadeřníkovi nechal více než jen účesy nebo barevné techniky, chci lidem pomoci přistupovat ke své práci svěžíma očima, hledat inspiraci na neobvyklých místech a dát jim dovednost produkovat skutečně originální práci.“
Jsem velmi ráda, že jeho práce pravidelně představujeme v tištěném GRISu. A ještě radši, že jsem měla možnost s Tomem hovořit osobně a zeptat se ho na to, co mě zajímá, jak se dívá do budoucnosti, zda se ohlíží zpátky či co si myslí o současné době.
kolekce
Na titulní straně jednoho z našich předchozích čísel jsme měli modelku z kolekce Sculpture Prints. Celá kolekce se týkala blond v různých odstínech. Můžeš nám o ní říct něco víc? Proč právě blond a jaká je inspirace za celou kolekcí?
Modelka na obálce je Bella z Kolumbie. Říká se, že každá žena bych chtěla být alespoň jednou v životě blondýnka a my jsme kolekcí chtěli dokázat, že to jde. Můžeš mít nádhernou blond a zároveň respektovat etnicitu, původ, tón pleti… Mohli jsme samozřejmě udělat platinovou blondýnku jenom proto, že to jde, ale to jsme nechtěli, chtěli jsme najít pro Bellu ideální odstín (a nejen pro ni, druhá modelka z kolekce je z Kostariky a její blond je úplně jiná a stejně respektující).
Pokud jde obecně o kolekci, tak při jejím plánování a vytváření jsme se dostali na takové rozcestí. Nejprve jsem se snažil najít důvod, proč kolekci děláme, jaký je důvod, jaká je potřeba… a obrátil jsem se přímo na kadeřníky, oni jsou ti, kteří jsou vlastně mými šéfy. A když jsem poslouchal komunitu kolem značky Davines, pro kterou jsem kolekci vytvářel, našel jsem dva zásadní názorové proudy. Jeden z nich hledá v kolekcích inspiraci. To jsou kadeřníci a stylisté, kteří mají svůj způsob práce, vzdělávání a identifikují se se značkou, jejím poselstvím, estetikou a to, co hledají v kolekcích, je zejména inspirace, chtějí být součástí něčeho, co je nadchne, milují ten proces kreativity. A druhá strana se kloní spíše k praktičnosti, salónní edukaci, chtějí se pravidelně vzdělávat, představovat nové služby, budovat svůj byznys.
Když jsem si to dal dohromady, tak mi zcela jasně vyšlo, že nemůžeme udělat jednu kolekci, protože by nebyla dobrá. Bylo by to takové od všeho trochu – trochu inspirace, trochu vzdělávání, trochu praktičnosti, trochu abstrakce… a nakonec by to bylo tak trochu zmatečné. Nejde udělat kolekce tak, aby tam bylo od každého kousek a zároveň to bylo fenomenální. Pokud to má být lifestyle kolekce, tak musí být nositelná, praktická, co nejblíže lidem a jejich touze také účesy nosit. A pokud to má být kreativní kolekce, musí být co nejvíce konceptuální, abstraktní, bez hranic.
Proto jsem kolekce rozdělil a máme kolekci Shadow Prints pro brunetky, kolekci Sculpture Prints pro blondýnky a konceptuální Light. Time & Colour. A teď i novou kapsulovou kolekci, která je plná nositelných účesů.
Čím je vlastně kolekce Scupture Prints jiná?
Řekl bych, že určitě svým přístupem k tónování blond vlasů. Abych to vysvětlil. Hodně kadeřníků padá do pasti vlastní rutiny, jsou vedeni svým vzděláním, svou prací – např. přijde klientka a chce jen prosvětlit, kadeřník tak zcela rutině zesvětlí prameny na obvyklých místech, jak je zvyklý, ale ono třeba stačilo se jen zastavit, podívat a zesvětlit jen tři prameny kolem obličeje, aby byl výsledek dokonalý. A pak dalším kamenem úrazu je tónování. Tónování je asi nejdůležitější část barvení zejména u blond odstínů. Pokud se podíváme na běžný přístup, tak se provádí v záklonu u mycího boxu, kdy jsou všechny vlasy stažené dozadu, tónovací směs se „naleje“ na všechny vlasy a kadeřník doufá v nejlepší možný výsledek. Přitom ale existuje mnohem lepší metoda, kdy nemusíme doufat, ale přesně víme, jak a kde sáhnout do vlasů, aby byl výsledek na jedničku. Protože řekněme si na rovinu, důležitý je výsledek. Klientky kamarádky nepochválí skvělou techniku, ale řeknou, že má skvělou barvu.
Takže v celé kolekci jsme využili metodu sculptoning, tedy vytvoření více dimenzionálního efektu ve vlasech pomocí tónování tmavým odstínem. Na barvách jsem spolupracoval s Ashleigh Hodges a právě touto technikou jsme dodali vlasům hloubku a stíny na místech, kde to potřebovali pro dokonalý a přirozený vzhled.
A hlavně! Je jednoduché ukázat blond na modelkách švédského typu, tedy s porcelánově světlou pletí, kdy blond vynikne sama o sobě, ale to nebylo naším záměrem. Chtěli jsme zdůraznit, že blond může být opravdu každý a že lze dosáhnout zdravé a padnoucí blond.
A co konceptuální kolekce?
Konceptuální kolekce Light. Time & Colour je ukázka toho, co všechno jde udělat s barvami Davines a kam můžeme až zajít. Vezmi si třeba zelenou barvu na vlasech… málokdy vidíme opravdu krásnou zelenou, o to víc jsem hrdý na to, že ta „naše“ zelená je opravdu chic.
Tato kolekce stojí na inspiraci a ty nejzajímavější a nejinspirativnější věci jsou většinou těsně na hranici dobrého vkusu, než se to celé zvrhne. A tato kolekce má naplnit touhu skupiny, která touží právě po něčem neobvyklém, něčem, co je popostrčí. Je to kolekce, u které se mají kadeřníci zastavit a říct si: „Sakra, na to jsem měl přijít já, to měl být můj nápad.“
Neustále se bavíme o inspiraci, ale osobně vnímám, že v mnoha případech je samotné to slovo nadužíváno, a i nesprávně použito. Pokud něco vidíš, zaujme tě to, ale nedonutí tě to něco začít tvořit, tak to není inspirace, jen se ti to líbilo. Inspirace tě donutí říct si „wow, to bylo tak skvělé, že mě to nakoplo a teď jdu a udělám něco svého, vymyslím něco nového, zajímavého“, donutí tě k akci.
A tato kolekce se nemusí líbit všem, má provokovat, nutit k zamyšlení, ke kritice, k novým nápadům, k akci. Proto jsou součástí i videa, kde jsme ukázali, kde se vzal nápad, jaké byly podklady, co nás kde zaujalo a jak jsme to využili při tvorbě kolekce.
Kde hledáš inspiraci ty sám?
Všude kolem sebe! Fotím si všechno, co mě zaujme, to může být socha, obraz, jídlo, vzor na tapetě nebo třeba dlažba, mraky či stromy. Neptám se sám sebe, proč mě to zaujalo. Pokud mě to donutí se zastavit a podívat se podruhé či potřetí, vyfotím, zaznamenám a pak uložím do složky v počítači. No a jednou za měsíc či dva se do té složky podívám a většinou najdu, že všechny ty věci mají něco společného, takovou linku, která se táhne napříč a v hlavě se mi začne objevovat idea, co dál, jak to využít.
kadeřník & úspěch
Kdo tě inspiruje? Máš někoho, ke komu vzhlížíš? A proč?
Jednoznačně Guido Palau! Narovinu přiznávám, že jsem na něj „naštvaný“, on je ten, který mi velmi často způsobuje přesně tu náladu, kterou jsem popsal před chvílí… u hodně jeho prací mám přesně ten pocit, proč jsem na to nepřišel já! To měl být můj nápad 🙂 Takže mě vlastně dostává do akce, on je moje inspirace.
Další osobností je Hedi Slimane, designér značky Celine. Proč? Celine je značka s dlouhodobou tradicí a on se nenechal strhnout touto tradicí, nesklouznul ke starým designům, dokázal značku představit mladým lidem, stál si za svou vizí a stále posunuje značku dál a výš.
Pak je to určitě Quentin Tarantino. Obdivuji ho za to, jak detailně zpracovává své scénáře před tím, než začne natáčet. Klidně píše 10 let, nechává své postavy vyspět, vytváří vlastně román, ve kterém pak škrtá. A jeho filmy jsou dokonalé.
A já to dělám vlastně stejně – ať už připravuji show nebo kolekci, snažím se je představit v co největším možném rozsahu, takže pokud se rozhodnu, že to má mít náladu 70. let, tak poslouchám jen muziku z té doby, sleduji jen filmy z té doby, dokumenty, knihy…
Vždy se rádi ptáme, jaký je tvůj oblíbený střih a proč?
Za mě rozhodně undercut. Existuje tolik různých variant, myslím si, že undercut je prostě pro každého, bez ohledu na věk a délku vlasů.
Co pro tebe znamená úspěch?
Úspěch, to pro mě není žádná finanční odměna nebo pohár vítěze, ale volnost. Volnost uspořádat si svou práci tak, jak mi vyhovuje. Vím, že musím tento týden něco udělat, ale je na mně, kdy to udělám. To je pro mě úspěch.
Pracuješ stále v salonu čas od času nebo se už jen výhradě soustředíš na svou práci uměleckého ředitele?
Mám stále své klienty. Když jsem přijal nabídku Davinesu, tak jsem měl poměrně hodně klientů, takže jsem se musel rozhodnout, kde si „nechám“ a kterým doporučím některého ze svých kolegů. Takže teď si vlastně užívám toho nejlepšího z obou světů – mám své oblíbené klienty a zároveň úžasnou práci. Nepopírám, že je to velký stres a velká zodpovědnost, ale je to také velké privilegium. Užívám si to, je to sen. Na druhé straně zažívám nervozitu, v Davines si mě vybrali, protože jsem dělal zajímavé projekty, měl jsem zajímavé nápady, takže teď dělám milovanou práci, ale také mám méně prostoru na chybu. A chybami se člověk učí a posunuje, chyba je součástí růstu… spousta projektů vzniká z chyby… takže teď dělám chyby ve svém volném čase 🙂 Experimentuji, abych mohl do své práce dát to nejlepší, takže na jednu povedenou věc jich pět skončí v koši…
Ale víš co? Miluji to a neměnil bych! Mám rád estetiku té značky, její minimalismus, přístup k lidem i životnímu prostředí a nejvíc mě těší, že to, jak se prezentuje navenek, tak taková je přesně i uvnitř, není to marketing, je to srdce značky.
Co má rád Tom Connell
Oblíbená kniha One upon a time in Hollywood / Quentin Tarantino, Vidal Sassoon Sorry I Kept You Waiting, Madam, Leonard of Mayfair / Leonard Lewis
Oblíbená hudba Michael Kiwanuka
Péče o vlasy vlasy si stříhám sám a nebarvím se, používám produkty Davines
Oblíbené jídlo čínská kuchyně
Tři slova, která tě definují trying my best
Tome, je mi ctí, že jsme si mohli zavolat. Děkuji ti za tvůj čas. Lucie
CAPSULE NO. 1
Ve světě módy představuje označení „kapsule“ vizi designéra v kostce, dílo, které přesahuje trendy, soustředí se na pevné základy, nadčasové siluety a perfektní provedení. A v oblasti kadeřničiny? Davines svou kapsulovou kolekcí zachovává tento přístup a ukazuje střihy v jejich všestrannosti a nadčasovosti. Barevné techniky v rukou Toma Connella, uměleckého ředitele Davines, prozkoumávají různé trendy a dávají jim místo v kapsulovém „šatníku“ našich vlasů. Nový projekt, nová tvář, nová identita.
Hair Tom Connell for Davines Colour Ashleigh Hodges MUA Jose Bass Styling Steph Stevens Photo Jon Gorrigan