…říká o své práci Martina Růžičková. Úsměv na tváři, hlavu plnou skvělých nápadů a pod rukama barvy se jí rodí barvy duhy, je nejen výbornou kadeřnicí, ale také předává své vědomosti z pozice trenéra značky Davines. Pro mě osobně je příkladem, že je potřeba jít za tím, co nás naplňuje, dát tomu celé své srdce. Vystudovaná zdravotní sestra, která postupně ostříhala nejen své panenky, ale také děti na základní škole a na střední škole ke střihu přidala i barvu, si splnila svůj sen a vydala se na dráhu kadeřnice. A velmi úspěšně k tomu! Jaké má názory na vztahy s klienty a co si myslí o službách a servisu v kadeřnictví, co říká na vzdělávání, jak relaxuje a ke komu vzhlíží… to je jen pár otázek, které jsme společně probraly.
Se společnou vášní k vlasům jsme si společně povídaly a jak sama říká:
„Už dávno to není moje práce a vzdělání, je to můj životní styl.„
klient & kadeřník
Co klienti a volná ruka?
To je to nejlepší, co může kadeřníka potkat!
Kolik času se průměrně věnuješ jednomu klientovi?
To se takto dost těžko průměruje. Mám hodně kreativní klientelu, takže většinou to jsou tři až čtyři hodiny, ale občas to bývá i šest až osm hodin.
Co vnímáš jako nejdůležitější součást služby pro klienta?
Myslím, že celá služby by měla být na 100 % našich aktuálních možností. Ale základem je podle mě správná diagnostika a konzultace, bez toho bychom se vůbec neměli vůbec pouštět do práce.
Dokáže tě klient něčím naštvat?
Ale ano… sice ojediněle, ale dokáže. Pokud to můžu rozvést, tak taková ta nespokojenost směrem od kadeřníka ke klientovi je na několika úrovních:
- pokud nerespektuje doporučení správných návyků péče o vlasy, považuji to za ztrátu času nás obou,
- neochota kompromisu v rámci náročných změn týkajících se především rozdělení práce do několika termínů, některé změny je skutečně lepší naplánovat na více sezení a rozhodně se v tomto případě nenechávám tlačit někam, kam nechci,
- negativní nebo arogantní klienti jsou také mé no-go, je to pro mě znamení, že nemám plýtvat energií a časem.
Naštěstí se s takovými klienty setkávám nyní už jen minimálně. V minulosti jsem samozřejmě takové potkala, ale postupem času si člověk vytvoří svou klientelu, přitahuje stejně nastavené lidí. A moji klienti jsou díkybohu na stejné vlně jako já, takže jsem obklopená lidmi, kteří mě baví a věřím, že já bavím je.
Jaký nejšílenější nápad jsi slyšela od svých klientů? Je něco, nad čím ti rozum zůstal stát?
Dá se říct, že skoro polovina mých klientek ke mně chodí právě proto, že jim ty šílené nápady nikdo nechtěl dělat. Těžko vybrat ten nejšílenější, protože některé naše koncepty jsou občas pro mnohé už daleko za hranicí a pro nás je to stále normál.
Ale máš pravdu, jednou jsem byla překvapená požadavkem, kdy klientka chtěla střih, cituji, „který ještě nikdo nikomu neostříhal“.
Rádi se ptáme kadeřníků – jaký je tvůj nejoblíbenější účes/střih a proč?
Zdravé vlasy. Protože ty vypadají vždycky skvěle.
Jaký je největší kadeřnický mýtus a jak bys ho vyvrátila?
Největším mýtem ze strany kadeřníků je rozhodně prohlášení, že na základu vlasů až tak moc nezáleží. A ze strany klienta? Barva z drogerky jednou za čas nic tak strašného neudělá.
Ten první bod není třeba vyvracet, to si ověří sám každý kadeřník, který nerespektuje podklad na kterém pracuje. A jednoduše, znalost podkladu je základ úspěchu, tím se zase vracím ke správné diagnostice vlasů.
Druhý bod alá drogerka. Rozhodně udělá základ všem vašim budoucím nesnázím s vlasy a vlasovou pokožkou.
Vyvracet tyhle a všechny další mýty je běh na dlouhou trať.
konzultace & diagnostika
Co klienti a jejich přání? Občas se jistě stane, že dorazí klient/ka s obrázkem, jak chce vypadat a ty vidíš, že to nebude to pravé ořechové… Co pak?
Kdyby tady nebyli klienti a jejich přání, neměli bychom jako kadeřníci moc prostoru k realizaci, takže sem s nimi! Obrázky nejsou zas až tak špatné, jak se míní, aspoň vidíme konkrétní představu klienta, která by při slovním popisu mohla vyznít jinak. A samozřejmě, že pokud to není ideální volba, snažím se odpíchnout od rozdílu vlasů na obrázku a typem klientky a jejích vlasů, probereme společně různé možnosti, leckdy nás napadne ještě něco lepšího a občas zjistíme, že abychom došli ke kýženému výsledku, musíme práci rozdělit do několika návštěv. Vše je o komunikaci, takže vždy považuji za nutnost s klientkou probrat všechny pro, proti a rizika.
Velmi často slýchám z obou stran, že vázne komunikace mezi kadeřníkem a klientem. Co jsou podle tebe důležité informace, které musíš získat od klienta, abys mohla poskytnout tu nejlepší službu?
To je pravda a občas je to to, co oba zúčastněné dělí od úspěchu. Pro klienta může být překvapující, kolik toho od něho chceme vědět, ale to neznamená, že to není důležité. Krom jeho představy potřebuji znát rozsáhlejší historii vlasů, jaké procedury vlasy v minulosti podstoupily, zda to bylo vždy profi, nebo drogerie, to samé se týká péče a kosmetických produktů. Třeba způsob, jakým je o vlasy pečováno, je klíčovým pro výsledný efekt, včetně techniky mytí, foukání, úpravy atd. Nedivte se ani, když se vás ptáme na osobnější věci typu zdravotní kondice, životní styl, pracovní prostředí, doplňky stravy, léky a mnoho dalších faktorů.
Co si myslíš, že je důležité, aby kadeřník řekl svému klientovi? Na co by rozhodně neměl zapomenout?
Vždycky by měl říkat pravdu o reálných možnostech, případných komplikacích, čase, ceně a domácí úpravě. Neměl by zapomenout edukovat klienta a pomoci mu posunout se směrem k vysněnému účesu díky ucelené znalosti správné péče o vlasy a jejich úpravu. To leckdy vyřeší problémy se střihem lépe, než tři různé změny střihu.
A co by mu říkat neměl?
Neměl by slibovat nereálné cíle.
Odmítáš klientky, o kterých víš, že jsou nedisciplinované?
Ano, odmítám. Musela jsem si k tomu dojít, ale pokud klient není ochoten dodržovat moje doporučení, je to ztráta čas pro nás oba.
Stalo se ti, že jsi odmítla klientku? Proč?
Ano, občas se to stává z několika důvodů.
Pokud jsem vycítila, že přes veškerou snahu nejsem schopná naplnit představy klientky, která nebyla nakloněna kompromisu, omluvila jsem se, že bohužel nedokážu splnit její přání a bude pro nás obě lepší, pokud vyhledá někoho, kdo je dokáže lépe vystihnout.
Stalo se mi také, že jsem měla velmi negativně laděnou klientku a ačkoli nebyly problémy s výsledky, tak jsem cítila, že nejsem schopná v té atmosféře podat takový výkon, jaký od sebe sama očekávám a celkově jsem se necítila při práci komfortně, unavilo mě to pak na zbytek dne a tak jsme se nakonec v dobrém rozloučily (po několika letech:))
V současnosti mám kompletně uzavřenou klientelu, a proto občas odmítám potencionální klientky… Ale všech si vážím a ukládám si čísla, pokud se uvolní místo.
Pokud se bavíme o vztahu k zákazníkům, co si myslíš, že je nejdůležitější?
Naprosto individuální přístup, slušné chování, respekt, důvěra a opravdový zájem o klienta a jeho potřeby. Pravdivé informace a být nápomocna pokud je to v mých silách.
Osobně vnímám, že velké množství kadeřníků stále ještě nemá vymakaný ten servis, sice perfektně stříhají, mají skvělý styling, ale tak nějak vázne ta pohoda, konzultace jen tak na oko a hlavně výkon. Jaký na to máš názor z pozice kadeřníka, trenéra i majitele salonu?
Souhlasím s tebou na 100 %, spoustu z nás má tendenci přeskakovat, zkracovat a nebo podhodnocovat servis a „detaily“. Nicméně tyto detaily potom vytvářejí rozdíly úrovně jednotlivých salonů a kadeřníků.
Kdybys poradila svým kolegům z řad kadeřníků, co je na vztahu kadeřník-zákazník to nejdůležitější?
Individuální přístup, věnovat dostatek času a jednat z očí do očí.
Kde vidíš asi největší slabiny vztahu kadeřník-zákazník?
Komunikace a čas.
kadeřník & sny
Představ si, že by sis mohla vybrat kohokoli z veřejných osobností a mohl změnit její/jeho účes. Kdo by to byl a co bys poradila?
Nerada bych někoho konkrétního jmenovala, to mi nepřísluší. Ale pokud bych mohla poradit některým veřejně známým osobnostem, tak by to bylo, aby nepoužívaly, nebo nepropůjčovaly svá jména neprofesionálním barvám na vlasy…
Máš nějaký kadeřnický vzor? Jaký a proč?
Vzory celkově v životě moc nemám, spíš lidi, kteří mě inspirují. Momentálně mě moc baví práce Michaela Polsinelliho a celkově je mi moc sympatický postoj a práce Francesca Maria Ferriho a Huuba Eysinka ve směru lidí, kteří se podílí na rozvoji a vzdělávání kadeřníků je považuji za úžasné lidi na svém místě a vždy jim bude patřit můj hluboký obdiv.
Jaký byl pro tebe rok 2020? Jak ses vyrovnávala s koronakrizí? Co jsi dělala v průběhu lockdownu?
Bohužel především smutný, ale zároveň mě toho hodně naučil a našla jsem v něm i mnoho důležitého pro sebe samou a mojí rodinu. Naučila jsem se relaxovat a věnovat čas sobě samé a lidem, kteří jsou pro mě velmi důležití, čas strávený s dětmi považuji za dar. Samozřejmě se rozjely tvůrčí a kreativní procesy, takže restart. Krom toho jsem se věnovala projektu Davines Talent Green House, kde jsem jedním z mentorů a zároveň jsme se s týmem snažili soustředit na online vzdělávání kadeřníků.
Jaké jsou tvoje plány na rok 2021?
Být šťastná. Ne, to samozřejmě také, ale chystám novou kolekci a pár projektů, na které se moc těším. Mimo to věřím, že velkou událostí bude otevření nové Davines Akademie v Praze, kterou s kolegy považujeme za počátek nové éry Davinesu u nás, a tak se těšíme na spoustu seminářů, workshopů, eventů a všeho kreativního a skvělého, co nás kadeřníky a lidi spojuje.
Kdo je tvoje ultimátní ikona a proč? (kadeřník, nekadeřník, celebrita, necelebrita, prostě někdo, kdo je inspirativní pro tebe)
Příroda plus mě inspirují běžní lidé v životě, momenty a takové ty chvíle, kdy se zastaví čas.
Co tě žene kupředu? Práce kadeřníka je poměrně vyčerpávající, jsi nejen vlasová specialistka a trenér, ale také koloristka, stylistka a většinou také psycholog a zpovědník.
Radost z práce a energie, kterou společně s lidmi sdílíme.
kadeřník & salon
Máš vlastní salon, jaké byly začátky?
Náročné, jako pro většinu lidí, kteří budují něco nového.
Jaká byla asi největší výzva, když sis salón zakládala?
Postavit se sama za sebe.
Jak sis vybírala značku pro spolupráci?
Chtěla jsem něco, co není masovkou a především jsem hledala přidanou hodnotu značky, aby to mělo celé smysl. A tohle mi vyšlo do detailu.
Vím, že pro značku Davines také trénuješ ostatní kadeřníky, jaká byla tvoje cesta k tomu, aby ses stala právě trenérem?
To je pravda. Já jsem možná trochu cílevědomá, takže jsem si řekla, že tohle je to, co by mě naplňovalo, co chci dělat a co chci s lidmi sdílet. Miluju vědění a jsem přesvědčená, že sdílení informací je pro nás lidi jednou ze základních potřeb. Zároveň jsem docela ráda středem pozornosti, nebo spíš jsem extrovert, ale nemám potřebu soutěžit. Takže podílet se na vzdělávání, pomoci ostatním porozumět některým znalostem a dávat věcem smysl je přesně to, co na tom miluji a sedí mi to. Baví mě ta radost a energie aha momentů a celkově komunikace s lidmi, hlad po vědění a to, jak je to vzájemné, protože nás trenéry posouvá a žene právě ta možnost komunikace a vazby s lidmi, energie kterou s námi sdílí. Zároveň strašně zbožňuji ten náš svět za pomyslnou oponou, školení nás trenérů s našimi idoly, zákulisí show a eventů, magický šrumec, zápal kreativity, smysluplné vyčerpání, cestování… Je to vlastní vesmír a strašně mě baví být součástí a nebo jen pozorovat a učit se.
Jsi zároveň mentorkou pro Talent Green House, co to pro tebe znamená? Je to těžké být mentorem pro jiné kadeřníky?
No, ono to u nás není zas až tolik vnímané. Ale pro mě osobně to bylo něco, na co bych ani ve snu nepomyslela, takže když mě přímo Davines, respektive členové artistického týmu přizvali mezi sebe, abych se s podílela jako mentor na celosvětovém soutěžním projektu a rovnou v pilotní sérii, myslela jsem, že je to vtip a pokud ne, tak že mam strašnou smůlu, protože se toho nedožiju díky infarktu.
Rozhodně to považuji za nejdůležitější a pro mě nejvýznamnější bod v mém dosavadním kadeřnickém světě. Pracovat po boku svých „ikon“, jako je Candice McKay, Tatiana Shumilova a mnoho dalších a být s nimi najednou běžně denně v kontaktu to bylo jako splněný sen.
Být mentorem vás naplňuje, především pokud dokážete upozadit své vlastní ambice a to je to, co nás pak posouvá mnohem dál. Je to náročné, jako vše, co vyžaduje velké množství času a energie, nicméně mnohem více převažuje radost a naplnění, porozumění a cesta na kterou vás to přivede.
Vzdělávání je pro tebe?
Základní životní potřeba.
já kadeřník
Jak relaxuješ?
Mnoha způsoby. Miluji výlety, cestování, procházky lesem. Celkově relax spojuji hodně s přírodou, kde naštěstí i bydlím. Ale nejlepší relax je, když mám kolem sebe svoji rodinu, děti jsou extrémní powerbanka… A zejména teď, když už jsou to obě slečny, které jsou stejně naladěné jako já, akorát jsou vtipnější, takže mě spolehlivě vždycky vytáhnou zpět nahoru, když mám splín.
Kam napínáš svou energii mimo kadeřnický svět?
Naštěstí ten svět venku je tak úžasný, že nabízí strašně moc. Ráda bych svou energii využila tak, abych objevila co nejvíce z něj s lidmi na kterých mi nejvíc záleží.
Vnímáš sám sebe jako úspěšného kadeřníka? Co bys řekla, že je důležité, aby byl kadeřník úspěšný? Jaká je tvoje definice úspěchu?
Vnímám, že mám velké štěstí, protože se mi podařilo splnit si mnoho cílů, přání a i snů a to mě dělá v pracovním životě šťastnou. Pokud mohu svůj osobní úspěch měřit svým vlastním štěstím, pak ano. Úspěch začíná u nás, to co nás činí šťastnými v pracovním životě není nutně závislé na tom, zda je náš osobní úspěch významný pro ostatní. Prostě prožít to.
Co ráda jím?
Všechno bez masa a sóji. Ve skutečnosti miluju pivovarský guláš s bramboráčky, cibulí a křenem v nedalekém pivovar, když mi někdo sní to maso. Jinak zbožňuju makové koláčky a červenou čočku na všechny indické způsoby, ale bez masa a s tunou koření.
Co právě čtu?
Neobvyklý typ (něco málo povídek) od Toma Hankse
Co poslouchám za muziku?
Hodně velký rozsah, podle nálady. Ale silně mě ovlivnil alternative rock, pop punk a podobné odnože, takže se k tomu moc ráda a často vracím jak v naší tak zahraniční tvorbě, hlavně britské formace mají fajn zvuk, to mám ráda.
Tři slova, která vystihují právě mě?
Štěstí, humor, pokora (tři jsou strašně málo! Chybí mi tam ještě láska.)
Jaký bude rok 2021 pro Martinu Růžičkovou?
Věřím a pokorně doufám, že bude skvělý.
Kdo vlastně je Martina Růžičková podle tebe?
To je hodně hluboká otázka a nedokážu na ni definitivně odpovědět, ale zatím jsem skrze vše, co život přináší, šťastná a nadějeplná žena s velkým smyslem pro pokoru. Vážím si maličkostí a užívám si chvíle radosti, sama sebe nedokážu zařadit do žádné kategorie, protože jsem neustále obklopená svým vlastním světem. Každopádně jsem milující matka a člověk zapálený do života. Takže vlastně milovník života.
Děkuji za rozhovor a moc se těším, až se uvidíme v nové Davines Academy <3