Sociální sítě jsou rychlé, reagují na aktuální dění a pokud to se svým podnikáním myslíte vážně, tak je rozhodně nemůžete ignorovat. Facebook pomalu ustupuje do pozadí, Instagram je stále a výši a TikTok nabývá na významu. A co platilo včera už nemusí platit dneska.
Ve světě sociálních médií a marketingu je změna jediná jistota, kterou máme. Ale existují zaručené postupy či nápady, kterých se držet, aby byla „plavba“ Instagramem plynulejší.
Rok 2022 byl pro Instagram plný změn – viděli jsme vzestup reels / krátkých videí (která se postupně prodloužila), podporu videí ve feedu na úkor fotografií, více zábavy, rychlejší algoritmus.
Jaké chyby jsou nejčastější a jak se jim vyhnout?
Udělali jsme takový malý audit kadeřnických instagramových účtů, které sledujeme, a našli jsme pár věcí, nad kterými by bylo dobré se zastavit a opravit je.
1. Nevyužívání statistik a dat
Jedna z takových hodně častých chyb je používání soukromých účtů pro svůj byznys. Proč? Protože přicházíte o analytická data, kterou jsou pro růst potřebná. A přepnutí na účet byznys nebo účet tvůrce je zdarma a naopak je pro firmu výrazně výhodnější, protože nabízí velké množství statistických dat – odkud jsou vaši sledující, kolik jim je přibližně let, kdy jsou na vašem účtu nejčastěji, ale také jaký příspěvek si vedle nejlépe, kolik lidí si váš příspěvek uložilo atd. A také umožňuje nastavit reklamu podle těchto kritérií. To vám soukromý účet neumožní.
2. Nedostatečně vyplněný profil
Patří sem portrétní fotografie nebo logo salonu. Kdy fotografie a kdy logo? Logo, pokud se jedná o salon a tedy značku, kterou budujete. Portrét v případ, že pracujete směrem k ostatním jako lektor, školitel a zastupujete sami sebe.
O popiscích již toho bylo napsáno hodně. Popisek má jasně definovat, jak se jmenujete, co nabízíte, jaká je vaše specializace. Na první přečtení to musí být jasné a hlavně! kde se nacházíte. Nebudete tomu věřit, ale hodně profilů uvedeno, kde sídlí, nemá napsaný žádný kontakt (město, ulici, telefonní číslo, kde rezervovat a jak rezervovat). A to je za nás velká chyba.
Přímo v popisku je možnost odkazovat kamkoli na web. Dejte svému klientovi možnost zjistit více informací, ceník, či přímo odkažte na rezervační systém. Jak jinak o vás zjistí víc?! Měli bychom mu to co nejvíce ulehčit, aby nás vnímal jako přístupné a otevřené.
3. Chybějící výběry / highlights
Určitě jste si všimli, že můžete své příběhy ukládat do výběrů a ty se pak objeví jako taková malá kolečka pod popiskem na hlavní stránce vašeho účtu. Tady by měly být ty nejdůležitější informace – jak se objednat, něco o vás a salonu, recenze, doporučení na produkty apod. A pojmenovat byste to měli zcela jasně a stručně, např. „Jak se objednat“, „Jak na vlny s kulmou“ apod.
4. Používání příliš mnoho hashtagů
Hashtagy jsou takové kontroverzní téma – někdo radí používat všech 30, někdo říká používat 10 a jiný „odborník“ vám řekne, že hashtagy jsou mrtvé. A teď, babo raď, že?
Zcela obecně je potřeba mít na paměti, že hashtag označuje to, co je na obrázku nebo čeho se ten daný příspěvek týká. A nemělo by to vypadat jako spam a být víc hashtagů než textu (nevypadá to dobře a nelze se v té změti dost dobře vyznat, protože pro čtenáře je to nepodstatná část popisu obrázku).
Procházením různých známých značek jsme zjistili, že se shodnou na jedné věci – hashtagů je spíš méně, než více, optimálně tak kolem 5-7 a opravdu takové, které se týkají toho, o čem příspěvek je.
5. Málo komunikace
Sociální sítě nejsou jednostranným vysíláním, je to konverzace mezi více lidmi. A spoustukrát zapomínáme, že nestačí jen příspěvek publikovat a „čekat“ na lajky. Je potřeba odpovídat na komentáře, komentovat příspěvky ostatních, aktivně se podílet na obsahu. Každý komentář, každá zodpovězená otázka, zmínka či zpráva jsou příležitostí k vybudování silné komunity kolem vaší značky.
6. Chybějící strategie
Strategie v tomto případě můžeme rozdělit na dvě části – jedna je směr, kterým chcete se značkou jít… a druhá je, jak tam chcete dojít.
Zastavíme se nejprve u toho, že byste měli vědět, proč chcete být aktivní na sociálních sítích, co se je vaším cílem. Chcete být nejznámějším salonem ve vašem městě? Chcete být salon, kde se specializujete na balayage? Je vaším cílem být nejlepší v krátkých střizích? Chcete prodat co nejvíce vlasové kosmetiky? Chcete vytvořit vlastní značku? To je velmi důležitá otázka, na kterou si musíte odpovědět, abyste mohli najít cestu, po které se vydáte. Vyberte si jeden cíl, vytvořte strategický plán a vyrazte. Držíme palce!
A druhá strategická záležitost je, jak chcete ke svému cíli dojít a jak plánujete své příspěvky na sociální sítě. Nebude se vám to líbit, ale nazvali bychom to „nuda, nuda, šeď, šeď“. Profily, které jsme viděli, tak jsou velmi jednotvárné – stále stejná fotografie, na stejné místě, stejný popisek. Zkuste se toho vyvarovat a určete si např. 3 témata, která budete střídat. Velmi si tím pomůžete – budete vědět, co je právě na řadě a váš profil nebude vypadat nudně. A držte se toho. Můžete si dopředu připravit např. tipy na produkty, to vydrží i několik měsíců, a postupně představovat jednotlivé řady či určité typy.
Předem si řeknete, že budete přidávat na svůj účet třikrát týdně, v pondělí, středu a pátek. V pondělí přidáte fotografii před a po, ve středu představíte produkt a v pátek video se zajímavou barvou vlasů a popiskem, co se dělalo.
7. Nevyužívání nových funkcí
Nebojte se experimentovat s novými funkcemi! Pokaždé, když Instagram uvede novou funkci, dá jí obrovskou podporu. To se stalo s uvedením IGTV, s uvedením stories a tento rok jsme to mohli sledovat s reels. Tak se do toho pusťte, algoritmus Instagramu miluje, když někdo používá jeho nové funkce a odmění ho větší sledovaností 🙂
Jednou z další oblíbených funkcí je samolepka LINK z nabídky ve stories. Je skvělá, protože tam můžete dávat odkazy na jakoukoli stránku a nemusíte mít 10 tisíc sledujících. Tak toho využijte např. při doporučení produktů či objednávání.
8. Zveřejňování fotek a videí na šířku
Na šířku? Vážně? Svádí to, protože profesionální videa třeba pro YouTube jsou točená na šířku pro monitory. Ale zcela upřímně – na Instagram se díváte ze svého mobilního telefonu (92 % lidí sleduje sociální sítě hlavně z mobilu) a pro viditelnost je lepší, aby byly příspěvky na výšku, ideálně v poměru 4:5. Příspěvky na výšku zabírají více prostoru a tedy jsou i viditelnější.
9. Přeeditované fotky
Pryč jsou ty doby, kdy byl Instagram plný dokonalých fotografií, vyretušovaných k nepoznání, nyní se blížíme sice ke stále idealizované realitě, ale v méně editovaném podání. Takže sice na sociálních sítích ukazujeme většinově své dokonalé životy, ale už si nelámeme hlavu s dokonale barevně vyváženými fotkami… a to je skvělé! Využijte foťáku ve svém mobilu a netrapte se s náročnými filtry a různými aplikacemi na vylepšení všeho možného.
10. Neexperimentování se strategií
Změna je trvalý stav, zejména co se sociálních sítí týká a držet se tedy tvrdohlavě jedné strategie by byla chyba. Je důležité mít směr a vědět, kam jdu. A jak se tam dostanu, to už je potřeba v průběhu doby občas změnit, protože musíme držet krok se změnami, co na nás Instagram pravidelně připravuje.
Experimentujte s časy, kdy publikujete příspěvek, jak často publikujete, jak dlouhý je popisek, jaké hashtagy používáte apod.
Nelze obecně říct, jak často byste měli měnit strategii, ale do těch, které sledujete si přidejte oficiální stránky Instagramu a Instagramu pro tvůrce, aby vám žádná novinka neunikla.
Tak to bylo takových 10 nejčastější marketingových chyb, které už na Instagramu dělat nebudete 🙂 Pravidla sociálních sítí se samozřejmě neustále mění, tak se nebojte zkoušet nové věci. Díky tomu zjistíte, co pro vás funguje a co ne.
Hodně štěstí!
Cover photo by Georgia de Lotz on Unsplash