Založení vlastní salonu je snem mnoha kadeřníků, touží po něčem svém, svém malém ráji, kde budou svým vlastním pánem. S nadšením plánují, vybírají, inspirují se… a nakonec zjistí, že papírování a zakládání a vyřizování je tolik, že jim z toho jde hlava kolem.
Chcete mít svůj vlastní salon a najednou nevíte, kde začít? Dali jsme pro vás dohromady článek, kde se pokusíme odpovědět na ty nejpalčivější otázky, kde a co máte zařídit, kam se obrátit, na co nezapomenout a koho eventuálně oslovit.
živnost
Předpokládáme, že jste ať již začínající nebo zkušený kadeřník, tedy máte oprávnění k podnikání, tedy živnostenský list. Kadeřnictví je živnost řemeslná, tedy musíte mít příslušné vzdělání v tomto oboru (výuční list, maturitu, rekvalifikaci), případně odbornost můžete nahradit dokladem o praxi v oboru, která by měla být v délce nejméně šest let. Pokud některou z těchto věcí nesplňujete, můžete využít možnosti ustanovit si tzv. odpovědného zástupce, který se za vás svou kvalifikací zaručí. Pokud o tom však skutečně uvažujete, je lepší nejprve nabrat zkušenosti, osahat si práci v kadeřnictví a pak teprve se rozhodnout, zda je to to pravé pro vás. Nezapomeňte se pak nahlásit na finanční úřad a nechte si přidělit daňové číslo, přihlaste se k platbě sociálního a zdravotního pojištění… Budete také potřebovat účet, který bude ideálně výhradně pouze pro potřeby kadeřnictví.
nový salon
Pokud jste pevně rozhodnuti jít do „svého“, máte několik možností. Můžete si založit nový salon pod svým jménem a postupně si vybudovat svou značku. Další možností je využít už zavedené sítě kadeřnických salonů, tzv. franšízu. Majitel takové značky sítě salonů vám poskytne know how, doporučení, pravidla… budete mít tedy méně práce s vymýšlením a vaše kadeřnictví bude pod značkou franšízy, kterou lidé znají (McDonald ve světě kadeřnictví). Také můžete koupit zavedený salon, zde je výhodou, že je prostor zkolaudovaný a ať již se dohodnete na odkupu i vybavení či bez, tak vám odpadají starosti s úřady.
prostory & umístění
Najít ty nejlepší prostory bývá asi největší problém. Jsou buď malé, tmavé, moc velké, na ne úplně dobrém místě. Jakmile najdete ty, které jsou určitě ty pravé, zkuste se projít kolem a zkuste si položit následující dotazy:
- Jaká je dopravní dostupnost?
- Jak vypadá lokalita ve dne?
- A jak vypadá v noci?
- Proč je k pronájmu/prodeji?
- Jaká je v okolí konkurence?
- A mám na nájem dost peněz?
finance & plán
Tím se dostáváme k další otázce a tou je otázka financí. Sedněte si a napište si, kolik peněz chce do salonu investovat. Podívejte se na to reálně, sundejte růžové brýle a zkuste si představit, že po nějaké období budete vydělávat pouze a jedině na nájem. Uvědomte si, že v průběhu přizpůsobování prostoru se mohou objevit nenadále situace, které bude potřeba řešit. Např. výměna elektrických rozvodů, protože jste najednou zjistili, že zásuvky sice vypadají super, ale je to celé špatně udělané a nevydrží to provoz v kadeřnictví. Nebo je potřeba vyřešit vodovodní přípojka jinak, než jste si mysleli. Případně při pokládání nové dlažby dojde k tomu, že musíte podlahu udělat od základů. Vždy počítejte s tou horší variantou. Budete pak mile překvapeni, že nenastala a za „ušetřené“ peníze si pak můžete pořídit např. lepší křeslo nebo nový kávovar.
Zde se na chvilku ještě zastavíme. Otázka financí je asi nejčastějším problémem při zařizování nového salonu / rekonstrukci. S čím musíte počítat při plánování rozpočtu?
- náklady na samotnou rekonstrukci vč. rezervy
- náklady na provoz – nájem, energie, služby
- náklady úvěru – splátky
- náklady na pořízení vybavení – mycí boxy, křesla, zrcadla, poličky
- náklady na běžný provoz typu hygienických a toaletních potřeb
- náklady na servis pro klienty – čaj, káva, ale také hrnky a skleničky
- náklady na opotřebení věcí – když se rozbije fén / kulma / žehlička
- samozřejmě pak náklady na pořízení základní vlasové kosmetiky
- náklady na marketing – tedy propagaci služeb
- a další náklady, které bychom nazvali rezervou na horší časy
A to se bavíme o investicích peněžních, ještě je potřeba připočítat velké časové investice! Vyvarujte se přehnaných plánů, velkých očí a růžových brýlí. Jak jde o peníze, tak jdou žerty stranou a je potřeba se nad vším pořádně zamyslet a vše důsledně naplánovat. Nedokážeme za vás přesně stanovit, kolik budete potřebovat, ale můžeme celkem dobře odhadnout, že se bavíme o částce až kolem jednoho milionu korun. Záleží na velikosti a vašich požadavcích.
pojištění
Víte, že se zákona musíte mít pojištění pro podnikatele? Nezapomeňte na něj! Také se určitě podívejte na další typy, jako je třeba pojištění v nemoci či škody.
nájemní smlouva
Nájemní smlouvu na nový prostor si raději nechte zkontrolovat právníkem! Je to sice dodatečný výdaj, ale může vám do budoucna ušetřit spoustu zbytečných starostí. Na jak dlouho se smlouva uzavírá? Jaké jsou podmínky vypovězení smlouvy? Jak se stanovuje nájemné? Jak se zvyšuje/snižuje nájemné v závislosti na inflaci? Pokud pracujete na rekonstrukci, je možnost slevy z nájmu? Je prostor zkolaudovaný? Jako co je prostor zkolaudovaný? Takové a další otázky je opravdu nejlepší probrat s právníkem.
úřady
Máte podepsanou nájemní smlouvu, převzali jste si prostory a jste připraveni pustit se do boje s úřady. Stojíte na křižovatce a máte přesně tři možnosti – najmout si odborníka, který za vás vše vyřídí, dojít si na příslušné úřady a předem se informovat, co budete potřebovat pro zprovoznění kadeřnictví, třetí možností je pak zařizovat a doufat, že to nějak dopadne. Předpokládáme, že poslední příklad se vás netýká, budeme se tedy zabývat tím druhým. A za nás říkáme – nebojte se zeptat klidně pětkrát a hlavně se ptejte ještě před tím, než se do čehokoli pustíte.
A kam se jít zeptat? Pokud se jedná o prostor, kde již bylo kadeřnictví a prostor je jako kadeřnictví zkolaudovaný, tak potřebujete navštívit krajskou hygienickou stanici, domluvit se s hasiči. Ta pravá zábava nastává, když se jedná o prostor, který není původně schválený jako kadeřnictví. Tam budete potřebovat ještě navštívit stavební úřad a informovat se, jak je to s tzv. změnou užívání a kolaudací prostoru pro účely kadeřnictví. Ke kolaudaci pak budete potřebovat jak stanovisko krajského hygienického úřadu, tak hasičů.
žádost
Žádost má svůj daný obsah a posíláte ji na Hygienickou stanici příslušnou k místu, kde chcete kadeřnictví mít.
Co musí obsahovat?
- označení žadatele (jméno, firma, adresa, IČ, kontakt)
- adresu navrhované provozovny
- počet pracovníků a doba pracovní činnosti v jednom dni (pozor, tam kde není zajištěno přirozené osvětlení, nesmí pracovník pracovat více než 4 hodiny v jednom dni, pokud si tedy zařizujete kadeřnictví např. v obchodním centru, je potřeba se předem informovat na výjimku z tohoto pravidla)
- druh a rozsah poskytovaných služeb (podle živnostenského oprávnění)
Součástí žádosti musí být zjednodušená projektová dokumentace s půdorysem a popisem prostor a jejich vybavení. Musíte tedy uvést, k čemu byly původně prostory využívány, jaké budou stavební úpravy, jak bude provozovna vypadat po úpravách (místnosti, podlahy, využití), jak bude vytápět a větrat, jak osvětlovat, odkud budete brát pitnou vodu, jak budete vodu ohřívat, kde bude toaleta, jak bude vybavená, kde budou umístěny úklidové prostředky a jak a kde se budete převlékat do pracovního oděvu.
Podle rozsahu rekonstrukce je také nutné počítat s tím, že při bourání příček a podlah budete také muset předložit např. vyhodnocení hluku na stavbě apod.
provozní řád
Provozní řád je nedílnou součástí dokumentů, které vám musí schválit hygienická stanice, a to ještě před zahájením činnosti. Bez tohoto schválení nesmíte provozovnu otevřít. Také jej musíte mít v provozovně vyvěšený a přístupný k nahlédnutí.
Provozní řád musí zejména obsahovat:
- podmínky činnosti
- použití strojů, přístrojů a dalších zařízení
- zásady prevence vzniku infekčních a jiných onemocnění, ke kterým by mohlo dojít nesprávně poskytnutou službou, včetně podmínek dezinfekce a sterilizace
- zásady osobní hygieny zaměstnanců a ochrany zdraví spotřebitele
- způsob zacházení s prádlem a očisty prostředí provozovny
hygienické požadavky
Všichni pracovníci musí mít zdravotní průkaz a být poučeni ochraně veřejného zdraví. Hygienické stanice kladou velké požadavky na zajištění úklidové komory s výlevkou s teplou a studenou vodou a prostorem na uložení úklidových pomůcek, zároveň součástí provozovny by měla být šatna. Pro pracovníky v kadeřnictví musí být k dispozici WC s předsíňkou vybavenou umyvadlem s tekoucí pitnou vodou (do 5 pracovníků stačí jedno WC). WC pro klienty není povinné! Plochy podlah musí být omyvatelné a dezinfikovatelné, ostatní vybavení taktéž musí umožňovat snadnou údržbu s použitím dezinfekčních prostředků.
Častým dotazem je kdo a kdy musí sterilizovat nástroje. Sterilní nástroje je třeba mít všude tam, kde dochází k porušování integrity kůže (např. holičství, pedikúra, tetovací studia). Sterilizace se provádí ve vlastním sterilizátoru na provozovně nebo smluvně mimo provozovnu.
bozp desatero
BOZP, neboli Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, je zákonem stanovené nařízení, kterým se určuje, jak má být práce v dané provozovně bezpečná a zdraví neohrožující. Je to tedy dokument, který říká, jak bezpečně pracovat, jak činnost vykonávat a co naopak nedělat.
- Podle nařízení vlády, kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů, musí být přímo na pracovišti zajištěna tekoucí pitná voda.
- Pracovní místo udržujte v čistotě a pořádku, podlahy čisté, rovné a nekluzké. Vlasy poletující kolem mohou způsobit podráždění, proto je odkliďte z podlahy, pomůcek a nástrojů bezprostředně po znečištění.
- Nástroje by měly být lehké a snadno uchopitelné. Elektrické přístroje pravidelně kontrolujte a revidujte (pro revize nepřipevněných spotřebičů držených v ruce a prodlužovacích a odpojitelných přívodů platí lhůta 1 x za 12).
- Provozovna by měla být vybavena křesly s nastavitelnou výškou. Výšku dle potřeby upravujte s cílem vyhnout se jednostranné námaze.
- Práce vyžadující dlouhé stání způsobuje velkou zátěž zad, boků a nohou. Střídejte stání a sezení při práci, k tomu může posloužit například vhodný taburet. V případě potřeby noste zdravotní punčochy.
- Vytvořte si dostatek prostoru pro volný pohyb kolem křesla zákazníka i u mycího boxu.
- Harmonogram prací by neměl být příliš nabitý, že nezbývá čas na přestávky. Dodržujte zákoník práce a dejte si přestávku na jídlo a oddech nejdéle po 6 hodinách nepřetržité práce. Dopřejte si čas na regeneraci.
- Šampon rozpouštěný ve vodě je nejběžnější směsí v kadeřnické práci. Voda v kombinaci s látkami rozpustnými v tuku, které šampony obsahují, rychle vysušuje pokožku a může způsobovat trhlinky. Barvy na vlasy obsahují peroxid vodíku, který má neblahý vliv na pokožku, oči a dýchací ústrojí. Při manipulaci s chemickými látkami a přípravky v kadeřnictví používejte jednorázovérukavice nebo ochranné rukavice pro práci se zesvětlovači a rozpouštědly. Při mytí či barvení vlasů používejte zástěru. Dbejte na to, aby ruce nebyly často mokré.
- Při nákupu kadeřnických potřeb pořizujte pouze ty, které odpovídají minimálním požadavkům na zdraví a životní prostředí a kontrolujte datum spotřeby výrobku.
- Pro udržení zdravého vzduchu na pracovišti často větrejte.
(použity informace z agentury EU-OSHA)
požární ochrana
Jedním z dalších dokumentů, které musíte mít vypracované, je tzv. požárně bezpečnostní řešení. Tedy, jak budete postupovat v případě požáru, kde je únikový východ, kde jsou umístěné hasicí přístroje a kolik jich potřebujete na m2 plochy kadeřnictví. Budete tedy potřebovat zařídit revizi od hasičů, bez toho kolaudace nebude.
kolaudace
Máte všechny dokumenty v ruce a do nové provozovny jste pozvali zástupce stavebního úřadu, hygienické stanice a hasičů. Pokud jste si vše předem připravili a předem se informovali, tak určitě kolaudace proběhla bez problémů a můžete se postupně připravovat na první klienty! Už jen pár nezbytností a provozovna je připravena k přestřihnutí pásky.
provozní doba
A těmi nezbytnostmi je zřetelné označení provozovny a na viditelném místě umístěná provozní doba, název firmy, která kadeřnictví provozuje, a její sídlo, stejně jako oprávněná osoba. Na viditelné místě visí provozní řád, požární řád a ceník.
A jste připraveni! Gratulujeme, váš nový salon může zahájit svou činnost.
Nezapomeňte nám dát vědět a pochlubit se, jaký krásný salon jste vytvořili. Zaslouží si své místo na stránkách našeho časopisu a my ho rádi zveřejníme. Kam napsat? Na grismagazine@gmail.com!
Cover photo by Nathan Oakley on Unsplash