říká Tomáš Dombrovský o svém novém salonu.
Minimalistický klenot, který svým designem i atmosférou rozvířil vody českého internetu a okouzlil i nás. Proto jsme se vydali do Plzně, abychom se společně s vámi mohli seznámit s Tomášem Dombrovským, charismatickým kadeřníkem, který se vydal na cestu otevření vlastního salonu a splnění svého snu. V novém prostoru se Tomáš věnuje svým klientům, zároveň také v rámci značky školí nové talenty a sdílí své bohaté zkušenosti. Jaké má plány do budoucna? Jaké momenty ho na jeho profesní cestě nejvíce formovaly? A co pro něj znamená krása a umění kadeřničiny? Na to vše se podíváme v našem rozhovoru s tímto talentovaným kadeřníkem, který dokazuje, že každý účes je pro něj jako malý osobní projekt, kde se spojují technika, preciznost a kreativita.
Tomáši, můžete nám prosím krátce představit svou cestu k tomu, že jste se stal úspěšným kadeřníkem? Co vás na této cestě nejvíce inspirovalo? Měl jste někdy nějaký konkrétní moment nebo osobu, která vás ovlivnila?
Já jsem byl ten klasický příklad kadeřníka, který už na základní škole stříhal doma kamarádkám ofiny a ničil jim vlasy barvami z drogérie, takže u mě byla volba oboru jednoduchá. Po absolvování učiliště v Plzni byl ale určitě největším zlomem odchod do Prahy a pak šest let práce v salonu Libora Šuly, kde jsem získal spoustu zkušeností, prošel si všechny pozice v salonu a taky odtud mám mnoho celoživotních přátel. Druhý velký zlom přišel po otevření vlastního salonu, protože to je zase úplně jiná disciplína, která mě pořád hodně baví a trvá doteď.
salon
Váš nový salon má velmi výrazný a minimalistický design. Co vás inspirovalo při tvorbě tohoto prostoru? Měl jste nějakou konkrétní vizi, kterou jste chtěl realizovat?
Tenhle styl interiérů se mi líbil už dlouho. Hodně jsem obdivoval dům Kim Kardashian, spousta inspirace tohoto stylu je na Pinterestu nebo rád projíždím Westwing. Chtěl jsem ale do salonu promítnout i něco z nás dvou, mě a manžela, dát tomu něco navíc.
Jak jste vybíral materiály a barvy pro interiér? Jaké emoce a atmosféru jste chtěl v salonu navodit?
Rok zpátky jsme měli svatbu přesně v těchto béžových odstínech. Zároveň milujeme jižní státy, moře. Věděl jsem hned, že hlavní roli musí hrát dřevo a kámen. Chtěl jsem, aby se klientky u nás cítili jako na dovolené u moře, když tam zajdou do nějakého luxusního obchodu. Prostě takový Dior butik na Mykonosu.
Vidím, že jste v salonu použil živé rostliny a přírodní prvky. Jakou roli hraje příroda ve vašem prostoru?
Příroda hraje v našem životě velkou roli, protože sami máme doma přes 20 zvířat a můj Kuba má velkou sbírku kytek. Hodně volného času trávíme venku. Chtěl jsem vytvořit prostor tak, aby odrážel i nás a náš životní styl.
Jaké prvky designu a uspořádání salonu jste zvolil pro to, aby se vaši klienti cítili co nejpohodlněji? Jak důležitý je pro vás celkový zážitek klienta?
Zážitek našich klientek z návštěvy je vždy důležitý, ale v první řadě chceme, aby se u nás klientky cítily jako doma – pohodlně a uvolněně. Salon je dělaný tak, aby každá klientka měla dostatek prostoru a měla svůj klid na relax nebo práci, podle toho, co zrovna potřebuje.
Jaký vliv má minimalistický design na práci kadeřníka a na vnímání klienta?
Mně to pomáhá soustředit se hlavně na klientku a práci. To nejdůležitější ale je, že to funguje jako skvělé pozadí pro fotky a videa vlasů ze salonu.
Jaké největší výzvy jste musel překonat při otevření tohoto nového salonu? Bylo něco, co vás překvapilo?
Na přípravu kompletní rekonstrukce jsem měl 6 týdnů a na realizaci 2-3 týdny. Nejhorší na tom byl ten časový horizont. Zkoordinovat všechny řemeslníky a práce pro mě byla navíc úplná novinka, nejvíc mě překvapilo, že to vlastně celé klaplo, jak mělo.
Jaké máte plány do budoucna pro tento prostor? Jakým směrem byste chtěl salon dále rozvíjet?
Aktuálně nepočítáme s dalším kadeřníkem, chci udržet rodinnou atmosféru a maximální pohodlí pro klientky i nás. Máme ale v rámci salonu i další místnost, která se dá různě využít a zatím si nechávám projít hlavou, jak s ní dál naložíme.
Jak se váš přístup k práci jako kadeřníka odráží v designu salonu? Existuje nějaká spojitost mezi estetikou prostoru a vaší prací?
Vždycky jsem dělal hlavně velmi přirozené vlasy, miluju neutrální a béžové odstíny i ve vlasech. Naopak skoro vůbec nedělám vlasy barevné, takže myslím, že tam určitá spojitost bude.
Jakou zpětnou vazbu jste zatím dostal od klientů na nový salon? Jak na ně působí prostředí?
Úžasnou jak od klientů, tak od mých sledujících na Instagramu i lidí z oboru. Všichni používají ty slova, které jsme měli i my jako klíčová – čistý, světlý a prostorný salon.
V salonu jste zatím dva, budete rozšiřovat?
Já jsem pracoval v týmu skoro 70 kolegů v Praze i v menším kolektivu do 10 lidí v Plzni v několika Liborových salonech. Teď si absolutně užívám ten klid a soukromí a zatím mě to bavit nepřestalo. U nás je pro menší kadeřnictví složité a drahé mít vlastní zaměstnance. Navíc je velmi znát, že i klientky mnohem více preferují menší kolektiv a individuálnější přístup. Když se ale časem najde ten pravý kadeřník do týmu, bránit se tomu nebudu.
Jak se vám daří skloubit práci majitele salonu, školitele a kadeřníka?
Do práce investuju opravdu hodně času a nemít takového partnera jako mám, tak bych si to určitě dovolit nemohl, protože domácnost je celá jenom na něm. Manželova podpora je pro tohle zásadní, a hlavně díky ní můžu dělat vše co teď dělám.
Jak jste si vybírali značku pro spolupráci?
Díky svému působení na Instagramu jsem měl tu možnost za roky své práce zkusit velké množství značek a dlouhodobě pracovat s různými produkty. Z nějakého důvodu mě nejvíc baví americké značky a snažím se mít pokryté všechny segmenty trhu, proto Redken jakožto špičková chemie, Oribe symbol luxusu a Neuma pro klientky jdoucí přírodní cestou. Dnes už je pro mě také velmi důležitá přímá spolupráce se značkou na úrovni školení a vzdělávání kolegů kadeřníků online i offline.
Proč jste chtěl vlastnit salon a jaká byla největší výzva?
Je to logický postup dál, možnost dělat si věci jen podle sebe, vydělat si víc peněz. Nejtěžší je to rozhodnutí udělat tak velkou změnu.
Co je nejdůležitější věcí, když se chcete stát úspěšným kadeřníkem a zároveň vést salon?
V první řadě odhodlání a dobrý (time) management.
Jak plánujete vzdělávání svoje a v salonu?
Vybírám si určité tipy školitelů, ke kterým jezdíme na stáže a hodně se vzděláváme online.
cesta kadeřníka
Existuje nějaký okamžik z vaší kariéry, na který nikdy nezapomenete? Něco, co vás opravdu definovalo?
Bylo mi 19 a byl jsem první den v Pražském salonu v Dušní ulici, kde jsem viděl přes 20 kadeřníků na jedné směně pracovat naráz a já jsem jako asistent uklízel a dělal kafe. Tam jsem si řekl, že musím co nejdřív umět všechno co oni, protože u ručníků a kávovaru jsem se neviděl.
Které techniky střihu nebo barvení jsou vaše oblíbené a proč? Jak se tyto techniky vyvíjely během vaší kariéry?
Zesvětlující techniky mě provázejí celou moji kariéru. Na úplném začátku od ombré, přes freehand balayage až po foilayage dnes. Zesvětlování vlasů je jedna z nejtěžších disciplín, a to mě vždy bavilo.
Existuje nějaká technika nebo přístup, který jste si sám vytvořil anebo přizpůsobil podle svého?
Všechny tyto techniky jsem si různě upravoval, měnil. Upřímně ale dneska už asi není nic, co by někdo nevymyslel před vámi, takže nemám ambice tvrdit, že jsem něco z toho vymyslel já.
Jak byste popsal svůj osobní styl jako kadeřník? Co je pro vás typické?
Přirozenost, zdravé vlasy a blond odstíny.
Co vás denně motivuje v práci? Co vás pohání dál?
Jsem kozoroh, mám v sobě nějakou vnitřní motivaci pořád jít dál a je to u mě automatická vlastnost. Pokud bych ale měl říct, co mě na tom baví nejvíc, tak jsou to klientky, které mám a na které mám obrovské štěstí. Spoustu z nich znám roky, jsou to skvělé a úspěšné ženy ze zajímavých oborů a já se pokaždé těším, co je u nich nového.
Na čem právě pracujete a co plánujete do budoucna? Jsou nějaké nové projekty nebo výzvy, na které se těšíte?
Poslední roky jsem měl velmi divoké, takže teď se těším hlavně na větší stabilitu. Pracuji ale aktuálně na nových školeních pro značku Redken a v rámci jejího vzdělávacího týmu se pořád něco děje, takže výzev bude stále hodně.
Jste kadeřníkem ve svém salonu, ale také zároveň školíte. Jak vás naplňuje práce školitele? Co je pro vás největší odměna a co největší výzva?
Stoupnout si před kolegy je samo o sobě vždy obrovská výzva a vždy se sám sebe ptám, jestli vůbec mám co předávat. Když někomu ale i jenom trochu pomůžete naučit se něco nového, je to neskutečný pocit, který člověku dá zase jinou energii do další práce.
Co byste označil jako úspěch a myslíte si, že jste úspěšný?
Tohle je tak individuální, ale pro mě je to v první řadě zdravě fungující salon a podnikání, které vás dobře uživí. Ty další věci navíc už jsou jenom takovou třešničkou na dortu.
klient vs. kadeřník
Co klienti a volná ruka? Dostanete od klienta spíše volnost nebo přichází s konkrétní inspirací?
Moje klientky mě sledují na sociálních sítích, ví, jakou dělám práci a s drtivou většinou se známe spousty let, takže mám absolutní volnost, ale já jsem stejně jako většina mých klientek spíš konzervativní a když najdeme pro ně ideální výsledek, nemám tendenci ho často měnit. Když občas vezmu novou klientku, většinou přijde s nějakou mou fotkou z Instagramu, což mě moc těší.
Co vnímáte jako nejdůležitější součást služby pro klienta?
Vnímám to jako balíček přístupu ke klientce. Velmi důležitá je upřímná komunikace, důkladné vysvětlení toho, co jde a nejde, jak co funguje. Umět říct, že jsou věci které dělat nebudu.
Dokáže vás klient něčím zklamat či naštvat?
Úmyslnou neupřímností nebo zatajením informací, které potřebuju vědět k tomu, aby moje práce byla stoprocentní.
Velmi často slýchám z obou stran, že vázne komunikace mezi kadeřníkem a klientem. Co jsou podle vás důležité informace, které musíte získat od klienta, abyste mohla poskytnout tu nejlepší službu?
Jako kadeřník potřebujete vědět absolutně vše. Od detailní historie vlasů, přes všechny produkty, co klientka používá, až po každý návyk, který má ve své rutině. Zároveň taky nacítit jaký typ klientka je, kolik času chce vlasům dát a přizpůsobit jí celou péči, nesnažit se z ní dělat někoho jiného.
Co si myslíte, že je důležité, aby kadeřník řekl svému klientovi? Na co by rozhodně neměl zapomenout? A co by mu rozhodně říkat neměl?
Co podle něj je a není dobrý nápad. Nikdy by neměl lhát o tom, že umí udělat něco, na co se ve skutečnosti necítí.
Může se stát, že si s některým ze svým zákazníků nesednete, nebo se vaše názory na účes/střih/barvu rozchází, jak to řešíte?
Může a vždy se snažím vysvětlit důvody, proč mám jiný názor. Pokud to pak nejde úplně proti mému přesvědčení, snažím se vymyslet alternativu tak, aby sedla hlavně klientce. Ve chvíli, kdy je její požadavek úplně mimo mé přesvědčení, tak tu práci prostě nedělám.
Kdybyste poradil svým kolegům z řad kadeřníků, co je na vztahu kadeřník-zákazník to nejdůležitější?
Upřímnost a důvěra.
Jaké jsou podle vás nejčastější chyby, kterých by se kadeřníci měli vyvarovat, a jak se jim dá předejít?
Když začnou zmatkovat, tím vznikají ty nejhorší průšvihy, nebo když se pouští bez rozmyslu do velkých prací jako stahování barvy a podobně.
osobní
Kdybyste mohl o čemkoli vědět víc, co by to bylo?
Určitě o chemii, detailním složení produktů, které znají jenom chemici.
Jaké je nejlepší místo na zemi?
Teď bych měl odpovědět něco jako u nás na salonu nebo doma, ale jsou to samozřejmě Maledivy
A místo, kam byste se chtěl podívat?
Těch je tolik, od celé Ameriky přes Japonsko až po třeba Island nebo Bora Bora.
Jakou hudbu nejraději posloucháte při práci nebo ve volném čase?
V salonu mám vybrané playlisty ze Spotify, rád je měním podle počasí a nálady. Doma nebo v autě hraje 90 % času Taylor Swift.
Jaká kuchyně je vaše nejoblíbenější a máte nějaký oblíbený pokrm?
Absolutně miluju naprosto všechno jídlo a nedokážu vybrat jednu kuchyni. Poslední rok ale hodně ujíždíme na arabské kuchyni mojí kamarádky Hibi, která má v Plzni bistro, a její hummus a falafel musí ochutnat každý.
Jaký film máte nejraději?
Jsem spíš na seriály a třeba Sex ve městě můžu vidět kdykoliv.
Moc děkuji za rozhovor a těším se, že tento úžasný salon a také Tomáš se stane inspirací pro mnoho dalších.