Perfektní servis v salonu, to není jen konzultace, diagnostika, správné nastavení procesů a dokonalý střih a barva, ale také taková věc, jako je platba za služby. Pokud bychom řekli, že největší obavou kadeřníků je nastavení cen, tak u klientů je to platba.
A to ani ne tak výše částky, jako spíše způsob placení. Proč? Podle posledních výzkumů více než 80 % Čechů platí primárně platební kartou a vzhledem k tomu, že transakce do 500 Kč nemusíme potvrzovat PINem a můžeme platit mobilním telefonem jednoduše a bez problémů, tak jsme se naučili platit kartou téměř vše. Zatímco dříve jsme z bankomatu vybírali co týden, tak nyní se více než 30 % lidí k bankomatu dostane jednou za 2-3 měsíce.
Najednou tedy ráno si koupíme snídani za poslední drobné, polední oběd zaplatíme kartou, parkování platíme aplikací, nákup nám přiveze kurýr a už ho máme zaplacený… kartou přes internet. Míst, kde platíme hotovostí, ubývá. Ne proto, že by nikdo hotovost nepřijímal, ale proto, že platit mobilem/hodinkami/kartou je pohodlné.
Samozřejmě každý způsob platby má své výhody a nevýhody pro obě strany. Platby v hotovosti jsou výhodně pro kadeřníka a lehce nepohodlné pro klienta, platba kartou je pohodlná pro klienta, ale ne úplně výhodná pro kadeřníka stran poplatků za transakci, platba převodem zase není dost rychlá…
Již jsme několikrát zdůrazňovali, že to, co odlišuje jeden salon od druhého, je servis, služby a prostředí. Ale zejména servis. Pokud budeme uvažovat o tom, že většina kadeřníků nabízí bezchybné služby (střih, barvu, styling), tak jediné, čím se můžete odlišit, je právě servis, který nabízíte ke svým službám. Ať již se jedná o konzultaci, diagnostiku, dodatečné služby, nabídku občerstvení, produktovou poradnu či právě platební metody. Zkuste se nad tím zamyslet a mezitím si projděte náš rozbor typů plateb a možností.
HOTOVOSTNÍ PLATBY
Rozhodně nejčastěji „vyžadovaný“ způsob platby v rámci kadeřnických salonů. Nejpohodlnější (a nejvýhodnější) pro kadeřníka a nejméně oblíbený pro klienta, neboť vyžaduje trochu plánování a včasnou návštěvu bankomatu. Pokud také nabízí salon pouze platbu v hotovosti a neumožňuje platbu platební kartou, vyvolává to v klientovi lehkou obavu, zda má u sebe dost peněz. Řešením je, kromě tedy umožnění platby i jiným způsobem, důkladná a poctivá konzultace (jak jsme probírali v předminulém čísle časopisu) a rozhodně jednoznačně a srozumitelně formulovaný ceník! Pokud se podíváme na platby obecně, tak lidé mají tendenci utrácet méně při hotovostních platbách a více při platbách kartou.
PLATBA KARTOU
V dnešní době je možnost platit kartou samozřejmostí a většina zákazníků ji uvítá. Zvykli jsme si používat platební karty k jakémukoli nákupu, ať již se jedná o čokoládu, oblečení či nábytek. Je to pro nás pohodlné, nemusíme hledat hotovost, vybírat z bankomatu, abychom měli dost peněz v peněžence. A určitě bychom všichni velmi rádi platili kartou kdekoli a kdykoli. I v kadeřnictví…
Ať už jde o drobné podnikatele s měsíčním obratem jen několik tisíc korun nebo větší společnost s velkým obratem, platba kartou je pohodlná. Na trhu existuje velké množství možností, jakým způsobem karty přijímat, různé cenové nabídky a také různé typy.
Pokud uvažujete o pořízení platebního terminálu do svého salonu, je potřeba se zastavit u několika otázek, které byste si měli určitě zodpovědět.
- Nabízí moje banka k pronájmu platební terminál?
- Jaké jsou měsíční náklady na pronájem?
- Kolik procent zaplatím z každé platby?
- Kdy mi přijdou peníze na účet poté, co klient zaplatí?
- Je možné terminál propojit s pokladním systémem?
- Je možné nastavit částky spropitného/dýška?
- Lze přes něj uplatnit také elektronické stravenky?
- Umí jeden terminál více IČ?
Určitě doporučujeme si udělat průzkum trhu, neboť existuje opravdu velké množství různých typů poskytovatelů platebních terminálů a můžete si tak vybrat ten, který je pro vás nejlepší.
poskytovatelé platebních terminálů
Poskytovatele platebních terminálů bychom mohli rozdělit do dvou skupin – banky a nebankovní společnosti. Banky jsou jasné, téměř všechny banky na českém trhu nabízí službu akceptace platebních karet a liší se pouze poplatky.
V současné době za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu a karetních asociací probíhá akce „Česko platí kartou„, která se vztahuje na podporu malých podnikatelů. Jak taková podpora vypadá? Společnosti zapojené do tohoto projektu nabízí pronájem platebního terminálu na 6 měsíců – 1 rok zdarma, bez měsíčních a transakčních poplatků! Omezené jsou jen výší měsíčních příjmů, které nesmí překročit 50 tisíc Kč na terminálu. Nad rámec tohoto obratu budou poplatky účtovány dle poskytovatele. Do tohoto projektu se zapojili banky i nebankovní poskytovatelé a jejich seznam najdete na stránkách www.ceskoplatikartou.cz.
poplatky
Jedním z asi nejdůležitější bodů jsou poplatky, a to jak měsíční poplatky za pronájem terminálu, tak procento z transakcí provedené přes terminál.
Transakční poplatky se odvíjí zejména od výše měsíčního obratu, klientských výhod a také podle místa vydání platební karty, kterou klient platí. Například karty vydané v rámci Evropské unie mají nižší poplatky za transakci než karty vydané mimo EU. Dalším takovým rozdílem jsou karty podnikatelské nebo třeba kreditní, u kterých je poplatek také vyšší.
Většina poskytovatelů nemá na svých stránkách tyto poplatky zcela transparentně vysvětlené, je tedy třeba si vždy nechat nejprve připravit individuální nabídku a důkladně vše prostudovat.
Dalším důležitým poplatkem je cena za pronájem či prodej terminálu. Takový pronájem se pohybuje v různých cenových hladinách, většinou kolem několika stovek až tisíce korun, záleží na obratu a mnoho poskytovatelů nabízí pronájem terminálu zdarma. Terminál si samozřejmě můžete i koupit, ale z našeho pohledu se taková investice nevyplatí, jak cenově, tak z hlediska budoucí modernizace.
terminál
Terminály můžeme rozdělit na několik druhů podle toho, zda jsou na svém určeném místě, přenosné či zda využívají mobilní aplikace.
- pultový terminál – nepřenosný, napevno namontovaný, ideální pro místa, kde máte pokladnu na jednom místě a nepotřebujete přenášet,
- přenosný terminál – jak již název naznačuje, nemá své pevné místo, lze jej přenášet, buď má vlastní SIM kartu nebo se připojí přes wi-fi,
- terminál mPos – moderní, skladný a uživatelsky přívětivý, nepotřebuje vlastní SIM kartu, komunikace i ovládání probíhá přes mobil a aplikaci, ta např. dokáže poslat účtenky emailem,
- chytrý terminál – takový terminál vypadá téměř jako mobil, dají se do něj instalovat aplikace, kombinují vlastnosti předchozích,
- terminál v mobilním telefonu – ano, i váš mobilní telefon může přijímat platební karty! Zatím je tato akceptace platebních karet omezena na mobilní telefony se systémem Android.
více IČ na terminálu
Věděli jste, že existují terminály, kde můžete mít více IČ na jednom terminálu? Tato služba se jmenuje multiaplikace, terminál totiž umožňuje poukazovat platby na více bankovních účtů. Při zadávání platby tak nastavíte, na který účet se mají peníze poslat a do jednoho kadeřnického/kosmetického salonu vám stačí jen jeden terminál.
elektronické stravenky
Zaměstnanci různých firem dostávají benefity nejen v podobě odměn či navýšení dovolené, ale také ve formě stravenek. Vše se modernizuje, a tedy i stravenky jsou nyní spíše v podobě elektronické. Je potřeba se tedy rozhodnout, zda chcete akceptovat stravenky, zda je to možné a zda terminál tuto funkci nabízí.
EET
Ano, EET pro kadeřnický obor podnikání je odložené (a nejspíše na neurčito), ale přesto je potřeba být spíš připraven, než překvapen. Některé terminály mají i funkci EET jak pro bezhotovostní, tak i pro hotovostní platby, zabijete tedy dvě mouchy jednou ranou a nemusíte si pořizovat samostatnou pokladnu.
QR KÓD
Oblíbený QR kód lze použít i pro platby za služby. V každé aplikaci internetového bankovnictví si můžete vytvořit svůj vlastní kód s částkou a variabilním symbolem a pošlete jej klientovi (nebo si ho on naskenuje z vašeho mobilu). Jedná se o klasický bankovní převod, který je ale díky kódu rychlejší. Platby v rámci České republiky se nyní provádí v pracovní dny téměř okamžitě a maximální možná doba je 24 hodin. Výhodou je, že neplatíte bance procenta z transakce, pouze poplatky za převod, které se pohybují v řádech korun. Nevýhodou je to, že vyžaduje značnou důvěru obou stran a je tedy lepší pro stálé zákazníky.
MOBILNÍ TELEFON
Jako poslední možnost zmiňujeme přijímání platebních karet mobilním telefonem. Novou aplikaci, díky níž bude možné proměnit mobilní telefon v platební terminál pro přijímání karet, spouští světová jednička v platebních technologiích Global Payments ve spolupráci s kartovými asociacemi Visa a Mastercard a českými bankami.
Systém je velmi jednoduchý a momentálně funguje pouze na mobilních telefonech se systémem Android 8 a vyšším a NFC čipem. Potřebujete k tomu speciální aplikace, které si stáhnete v obchodě Google Play a smlouvu poskytovatelem a můžete začít přijímat platební karty.
Největší výhodou aplikace je, že nepotřebujete platební terminál, vše zastane mobil. Platby kartami tak můžete přijímat kdekoliv, kde je signál. Vzhledem k tomu, že účtenka se odesílá SMS, emailem nebo přes QR kód, je tento systém určený přesně pro menší podnikatele. Další výhodou je rychlost a jednoduchost. Můžete začít přijímat karty v řádu několika hodin od podpisu smlouvy. Aplikaci lze doplnit i o pokladní systémy a také přímo ve svém telefonu uvidíte přehled a historii všech transakcí.
Už máte vybraný svůj systém, jak se ve vašem salonu bude dát platit? My jsme nejvíc nadšení z možností přijímat platební karty mobilem, tak už jen ten jeden krok, aby aplikace fungovala i na telefonech se systémem iOS a naše nadšení nezná mezí.
Cover photo by Blake Wisz on Unsplash