Veškeré hotovostní platby můžete evidovat ve třech režimech – běžný online režim, zjednodušený offline režim a zvláštní papírový režim.
Běžný online režim
Nejčastěji podnikatel eviduje hotovostní tržby v rámci běžného režimu online. Pokladna zašle datovou zprávou údaje do systému Finanční správy. Systém vygeneruje unikátní kód (FIK) a zašle jej zpět do pokladního zařízení. Podnikatel následně vystaví účtenku a předá ji zákazníkovi. Pokud zákazník dal předem souhlas k tomu, aby byla účtenka vystavena v elektronické podobě (např. e-mailem), lze tuto formu účtenky použít místo její tištěné podoby.
Zjednodušený režim offline
Pokud nemáte potřebný přístup k internetu, například podnikáte v místě mimo internetový signál, je pro vás řešením zjednodušený režim. Evidování tržeb je v tomto případě stejné jako u běžného režimu, pouze se údaje o tržbě neodesílají v reálném čase online, ale nejpozději do 5 dnů od uskutečnění tržby. Zákazník nicméně dostává v okamžiku přijetí tržby účtenku, a to pouze s podpisovým kódem poplatníka (PKP) bez fiskálního identifikačního kódu (FIK).
Zvláštní papírový/offline režim
Novinkou od 1. května 2020 je zvláštní papírový/offline režim určený pro ty nejmenší podnikatele. Ve zvláštním režimu nemusíte disponovat pokladním zařízením, tiskárnou ani stálým připojením k internetu. Evidence tržeb ve zvláštním režimu probíhá tak, že podnikatel při přijetí tržby vystaví zákazníkovi účtenku s nejnižším pořadovým číslem z bloku účtenek, které obdrží od finančního úřadu. Stejnopis vystavené účtenky si podnikatel uchová do uplynutí lhůty pro stanovení daně z příjmů. Za každé kalendářní čtvrtletí, ve kterém se uskutečnila evidovaná tržba, podá podnikatel správci daně oznámení o tržbách, a to do 20. dne následujícího měsíce.
POZOR, MOŽNOST EVIDOVAT VE ZVLÁŠTNÍM REŽIMU NEVZNIKÁ AUTOMATICKY! Již od 1. února 2020 je možné podat žádost o povolení pro evidování tržeb ve zvláštním režimu, ve které doložíte splnění zákonných podmínek. Finanční úřad má na rozhodnutí 30 dnů.
Offline režim jen omezeně
Pokud si libujete, že budete moci využít i takzvaný offline režim evidence tržeb a radujete se, že nebudete muset pořizovat tiskárny a specializované programy. Pozor na to! Tato úleva se týká pouze malých podnikatelů s přesně vymezenými pravidly:
- roční příjem nesmí přesáhnout 600 000 Kč
- podnikatel musí být poplatníkem daně z příjmu fyzických osob či poskytovatelem zdravotních služeb hrazených z veřejného zdravotního pojištění
- nesmí být plátcem DPH
- nesmí zaměstnávat více než 2 zaměstnance
Teprve pokud splňujete všechny tyto podmínky, můžete evidovat tržby v režimu offline, kde vystavujete účtenky z bloku. Tyto účtenky si vyzvednete na finančních úřadě a po pracovní době zaevidujete údaje o počtu vydaných a stornovaných účtenek a výši tržby. Na konci čtvrtletí pak pošlete na finanční úřad speciální formulář, kde je vše toto vyplněno.
Cover photo by Christiann Koepke on Unsplash